Kims er det mest nyskabende mærke

Ny analyse af, hvilke mærker der er mest nyskabende i dagligvarehandlen

Kims er kendt af forbrugerne for chips og snacksprodukter, men er i dag også aktiv i chokoladekategorien.

Kims, der er markedsleder indenfor chips og snacks, er kåret som det mest nyskabende mærke i dansk dagligvarehandel.

Det fremgår af en analyse fra AIM Create, der beskæftiger sig med rådgivning baseret på markedsanalyser, er udarbejdet en analyse af, hvilke mærker der er mest nyskabende i dagligvarehandlen.

Toppen af listen udgøres af Kims, Arla, Coca-Cola og Løgismose.

AIM Create forklarer Kims topplacering med den store mængde produktnyheder, virksomheden lancerer kontinuerligt, og som bakkes op massivt både i og udenfor butikken.

Kims i nye kategorier

Kims har været på markedet siden 1960’erne, da de kendte saltede peanuts blev lanceret, og siden har virksomheden lanceret en lang række chipsprodukter, som i dag har status af klassikere.

I de senere år har Kims, der indgår i det norskejede Orkla Confectionery & Snacks Danmark, sat turbo på lanceringen af nye produkter samtidig med, at man har bevæget sig ind i andre kategorier. I 2016 trådte Kims for første gang ind i chokoladekategorien.

AIM Create mener, at innovative brands skiller sig ud på butikshylden og skaber trafik.

Ifølge AIM Create skal en markedsleder i en kategori evne at være tilstrækkelig nyskabende, ellers er der en risiko for, at hele kategorien bliver opfattet som mere generisk. Dermed kan der også komme større fokus på pris og et pres fra private label.

DEL
Forrige artikelHer lukker Fakta butikker
Næste artikelRegionale forskelle i kæders vækst
Henrik Denman
Uddannet som journalist på Danmarks Journalisthøjskole i 1983. Har skrevet om dagligvarehandel og detailhandel generelt siden 1986, først som redaktør af fagbladet DetailBladet 1986-2007 og siden 2007 som journalist på Dansk Handelsblad. Skriver nyheder og reportager.