Nu kan man tale til varebilen

Fords mellemstore varebil Transit Custom bliver kraftigt fornyet.

Fords mellemstore varebil, Transit Custom, har nu fået nye motorer, og indeni er kabinen ny fra ende til anden. Foto: Henrik Denman

Bilproducenten Ford har altid haft en stærk position inden for varebiler. Det har Ford også i dag, og det viser sig ved, at det er det mest solgte mærke inden for varebiler i Danmark.
Ford har ikke tænkt sig at hvile på laurbærrene, og derfor er fabrikken i fuld gang med at sende nye versioner af sine varebiler på markedet.

Ford lancerer til foråret den mellemstore varebil Transit Custom, som er en opdateret version. Den er nu fornyet fra inderst til yderst med nyt design, ny indretning af kabinen og en serie nye motorer.

Der er også kommet flere valgmuligheder med den nye teknologi.

Man kan tilkøbe som ekstraudstyr Sync 3-infotainmentsystemet med en 8 tommer touchskærm, og ved hjælp af talestyring kan føreren med simple fraser kontrollere lysanlægget, navigationsanlægget og telefonfunktioner.

Man kan f.eks. sige “jeg skal have brændstof på”, og så finder Sync 3 en tankstation.
Udenpå har bilen fået både LED-kørelys og xenon-lys. Indeni er kabinen ny fra ende til anden. Der er mange gode aflæggepladser, som er placeret, så de er nemme at nå, mens man kører rundt. Der er også god plads til både store og små vandflasker. Det kan synes som en bagatel, men i dag er det de færreste brugere af en arbejdsbil, som tilbringer dagen uden drikkevarer ved hånden.

Nyt instrumentpanel

Helt nyt er også instrumentpanelet. Der er nu taget mere hensyn til, at kunderne bruger smartphones og tablets til at løse arbejdsopgaver.

Transit Custom er blevet udstyret med EcoBlue-dieselmotorer. Motorprogrammet omfatter ydelser på 105, 130 og 170 HK og mulighed for automatgear i forbindelse med de to stærkeste motorer.

De nye 2-liters EcoBlue-dieselmotorer giver mulighed for at holde omkostningerne nede.
Dansk Handelsblad har allerede nu prøvekørt modellerne med alle tre motorstørrelser. Testen blev gennemført med 500 kg ballast, som svarer til omkring halv nyttelast.

Selv den mindste model klarede opgaverne fint. Hvis forretningen jævnligt kører med tungere last, og det vil et par paller med dagligvarer nemt være, så kan det være fornuftigt at vælge modellen med 130 HK, som har et noget bedre moment, så man slipper for jævnligt gearskift.

Mere sikkerhed

Mens moderne personbiler i dag er udstyret med masser af sikkerheds- og assistentsystemer, er det endnu ikke blevet standard i varebiler. Det handler meget om erhvervsdrivendes lyst til at betale de ekstra penge for at sikre, at forretningens medarbejdere kører med samme sikkerhed, som de fleste forventer af en personbil i dag.
Men sikkerhedsudstyret er tilgængeligt og kan købes som ekstraudstyr.

Man kan vælge en intelligent fartbegrænser, som helt automatisk justerer bilens maksimale hastighed i forhold til gældende hastighedsgrænser. Til det bruger systemet aflæsning af vejskilte, som også viser den gældende hastighedsgrænse i instrumentpanelet.

Man kan også vælge bilen med et blind vinkel-system, som advarer om bagfrakommende biler i de blinde vinkler. Et andet system, som man kan vælge, advarer føreren om biler og fodgængere, som er tæt på at passere, når man bakker ud fra en parkeringsplads.

I Danmark har Ford valgt at udstyre Transit Custom med parkeringsadvarsel som standard.
Efter præsentationen af den nye udgave af Ford Custom følger snart efter opdaterede udgaver af Fords mindste varebiler Transit Connect og Courier.

DEL
Forrige artikelOmveje fremtidssikrer Dagli’Brugs
Næste artikelFord gør klar til hybrid varebil
Henrik Denman
Uddannet som journalist på Danmarks Journalisthøjskole i 1983. Har skrevet om dagligvarehandel og detailhandel generelt siden 1986, først som redaktør af fagbladet DetailBladet 1986-2007 og siden 2007 som journalist på Dansk Handelsblad. Skriver nyheder og reportager.