Kaloriemærkning på fastfood skal gøre danskerne sundere

Kalorieangivelser er allerede lovpligtige på færdigpakket mad i supermarkeder. Nu vil Kræftens Bekæmpelse udvide ordningen til fastfood og mad fra restauranter.

Kaloriemærkning på menutavler er indført ved lov i USA samt i visse australske og canadiske delstater. I England, Irland og Nordirland har man indført kaloriemærkning ad frivillighedens vej. Foto: Kræftens Bekæmpelse

I USA og flere andre lande kan kunderne på bl.a. Burger King se på menutavlerne, hvor mange kalorier en ret indeholder. Formålet er at inspirere forbrugerne til at vælge et måltid med færre kalorier og forebygge overvægt, som er årsag til kræft og andre sygdomme.

En ny undersøge fra Kræftens Bekæmpelse viser nemlig, at vi spiser mindre, når vi kan se, hvor mange kalorier der er i maden. Og derfor opfordrer Kræftens Bekæmpelse nu, sammen med Hjerteforeningen, Diabetesforeningen og Forbrugerrådet Tænk, til at fastfoodbranchen indfører kaloriemærkning i restauranterne.

Ifølge undersøgelsen bestiller forbrugerne måltider med gennemsnitligt 78 færre kilokalorier (kcal), når de bliver præsenteret for kalorieindholdet. Og de spiser gennemsnitligt 100 færre kcal.

– 100 sparede kcal på et måltid lyder ikke umiddelbart af meget, men på den lange bane kan det være med til at forebygge en vægtstigning. Blot ti ekstra kcal dagligt kan betyde op til et halvt kilo mere på et år. Danskerne spiser i dag ofte fastfood og takeaway, som typisk indeholder flere kalorier end den hjemmelavede mad. Derfor giver det god mening, at vi også i kaffebaren, fastfoodrestauranten eller ved disken på tankstationen kan få oplysning om kalorieindholdet i den mad, vi skal til at købe, siger seniorkonsulent i Kræftens Bekæmpelse, Susanne Tøttenborg.

Undersøgelsen er en gennemgang af 15 nyere undersøgelser af kaloriemærkning fra USA, Canada og Australien og omfatter i alt næsten 18.000 mennesker.

DEL
Forrige artikelWefood udvider med to butikker
Næste artikelBilka inviterer i bio
Jesper Veber Knudsen
Har i mere end 15 år siden uddannelsen på Danmarks Journalisthøjskole beskæftiget sig med erhvervsjournalistik om især detailhandel og fødevarer. Før Dansk Handelsblad har han bl.a. arbejdet på Foodwire.dk, Økologi & Erhverv og som medredaktør på Levnedsmiddelbladet. Er daglig leder af bladets redaktion og skriver især nyheder og analyser.