Kæmpe øko-potentiale for danske virksomheder i Tyskland

12 danske virksomheder er på eksportfremstød i Tyskland, hvor potentialet for økologi i foodservicesektoren er enormt

Arkivfoto: Helle Karin-Helstrand

I dag er den økologiske andel af foodservice-markedet i Tyskland på blot 0,5 pct. hvilket svarer til ca. 350 mio. euro. Det viser tal fra det tyske Miljø- og Landbrugsministerie for Nordrhein-Westfalen.

Sammenlignet med Danmark er det en relativ lille andel, og Landbrug & Fødevarer ser derfor et stort

Derfor er erhvervsorganisationen sammen med 12 danske virksomheder taget til Hamborg for at fremme kendskabet til dansk økologi på foodservice-markedet.

“Vi ser et rigtig stort potentiale for at eksportere mere dansk økologi til det tyske foodservice-marked. Hvis den begrænsede markedsandel, de har i dag, nærmer sig øko-andelen i tysk detail, taler vi om op til 3,6 mia. euro (ca. 26,8 mia. kr.)”, siger Sarah C. S. Fuglsig, markedskonsulent hos Landbrug & Fødevarer.

Eksportfremstødet foregår i Hamborg, hvor de danske virksomheder møder tyske storkøkkener og grossister. I december sidste år blev Hamborg netop en del af det tyske “Bio-Stadt”-netværk, der arbejder med at fremme økologisk produktion og forbrug.