Kædernes tilbud “ytter kunder

Gå ind i en tilfældig dagligvarebutik, og der vil som regel være tilbud på chips, som frister kunderne.
Chips er en af de produktgrupper, der ofte er på tilbud i dagligvarehandelen.
Faktisk bliver over halvdelen af de solgt chips i butikkerne, opgjort i værdi, solgt på tilbud.
Chips er dog langt fra ene om at lokke kunderne til butikkerne gennem tilbudspriser, og mange forbrugere går målrettet efter kædernes tilbud. Næsten 29 pct. af alle varer købt i dagligvarehandelen sælges på tilbud enten som en reel prisreduktion eller i tilbudsavisen som spotvarer, viser tal fra analysifermaet Nielsen.
Effekten af tilbudsaviser
Analyser fra Nielsen viser, at forbrugerne i høj grad er villige til at skifte kæde for at få det rigtige tilbud på en vare, og det er da også en vigtig del af tankegangen bag de store kampagner, hvor kæderne på samme tid for fyldt forbrugernes kurve med basisprodukter.
- Det er især tilbudsaviserne, der har vænnet de danske forbrugere til at have fokus på tilbud, og en stor andel af forbrugerne læser fortsat fysiske tilbudsaviser eller elektroniske tilbudsaviser, siger Søren Fromberg Nielsen, Head of Analytics hos Nielsen.
Den udvikling forstærkes år for år. Andelen er steget fra 28 pct. i 2012 til 29 pct. i 2014, svarende til en stigning på 0,8 pct. i de sidste tre år. Dermed er dansk dagligvarehandel det marked i Norden, som har det højeste promotiontryk for dagligvarer købt i supermarkeder.

Resten af indholdet 
er kun for medlemmer.

Prøv 4 uger gratis