opdateret…

Den estimerede detailomsætning af Fairtrade-produkter i 2019 var 1,148 mia. kr., hvilket er en stigning på 11 pct. i forhold til 2018. Fra 2017 til 2018 lød stigningen på 8 pct.

Det betyder, at danskerne i gennemsnit køber for 197 kr. om året – mod 178 kr. i 2018.

Det er blandt andet banan-salget, er skaber stigningen. Salget af Fairtrade-mærkede bananer voksede med 26 pct. på det danske marked.

– Det hænger selvfølgelig sammen med, at  Fødevareministeriet meldte i sommeren 2019 ud, at man ønskede at forbyde sprøjtemidlerne chlorpyrifos og chlorpyrifos-methyl, som var fundet på blandt andet frugt. Både Salling og Coop fulgte trop og stoppede salget af sprøjtede bananer. Det betød, at butikker landet over begyndte at sælge langt flere dobbeltmærkede bananer – bananer med både Øko- og Fairtrade-mærket, som altså både er fri for sprøjtegifte og dyrket under ordnede løn- og arbejdsforhold, siger CEO i Fairtrade Danmark, Camilla Erika Lerberg.

Fairtrade Danmark oplevede sidste år en stigning i kaffe og kakao på henholdsvis otte og 13 pct.

En anden årsag til det stigende salg af Fairtrade-mærkede produkter skal findes i et større og stærkere samarbejde med detailhandlen. En fokuseret indsats på at engagere detailhandlen giver nu afkast og flere Fairtrade-produkter strømmer ud i de danske butikker. Det sætter skub i væksten, fordi størstedelen af de Fairtrade-certificerede varer stadig handles i supermarkederne.

Fairtrade har været på det danske marked i 25 år, og cirka 75 pct. af de Fairtrade-mærkede varer, der findes i den danske handel, er økologiske.