Kæder og leverandører sætter fokus på danske fisk

Kæder og fiskeleverandører bakker op om Fiskebranchens kampagne for at få flere forbrugere til at vælge dansk sæsonfisk

Foto: Ulrik Samsøe Figen

Hver anden dansker vil helst spise fisk fra egne farvande. Det viser en ny undersøgelse, som YouGov har foretaget for Fiskebranchen. Samtidig mener 54 pct., at det er positivt, at Dansk Fisk-mærket, som Fiskebranchen indførte for to år siden, findes.

Dette til trods er det stadig den norske laks, som suverænt sælger mest i danske butikker, selv om de danske farvande byder på masser af friske sæsonfisk.

Derfor forsøger kæder og fiskeleverandører nu sammen med Fiskebranchen at få de hjemlige forbrugere til at spise flere danske fisk.

En kampagne fra Fiskebranchen under navnet “Spis fisk i sæson” har haft stor opbakning fra kæder som Rema 1000, Meny og Netto.

Sæsonfisk
Og Simon Rud, kategorichef i Dansk Supermarked Group, er ikke i tvivl om, at supermarkederne kan medvirke til at sætte fokus på de danske fisk i sæson.

– I dag kan danskerne godt lide det lokale og i sæson. Det, der kan afholde folk fra andre typer, er tilberedning, som de måske mangler viden om, og så skal forbrugerne selvfølgelig have at vide, når de forskellige fisk er til rådighed i butikkerne, forklarer Simon Rud.

Derfor har Netto indført ”sæsonfisk”, da det er en god mulighed for at sætte fokus på danske fisk i sæson, fortæller Simon Rud.

De danske dagligvarebutikker solgte sidste år fisk for 2,9 mia. kr. Heraf udgør de 1,4 mia. kr. salg af fersk fisk.

 

DEL
Forrige artikelHård dom i sag om momssvindel
Næste artikelCoops bank er i bedring
Søren Tougaard
Uddannet journalist fra DJH i 2005. Har herefter blandt andet mandsopdækket detailverdenen for Retail Institute Scandinavia og senest arbejdet som selvstændig journalist og kommunikationsrådgiver med fokus på detail, fødevarer og energi. Skriver nyheder, dybde og reportager.