Julen booster leverandørernes omsætning

Salget af rødkål, snaps og marcipan stiger kraftigt i forbindelse med julesæsonen

Foto: Colourbox

Julehøjtiden er lig traditioner og mad i rigelige mænger. Det mærker man især hos nogle af landets største fødevareleverandører, der per tradition er storleverandører til danskernes juleborde. En af dem er Beauvais, der i over 160 år har forsynet danskerne med syltede grøntsager, med rødkålen som den helt store julesællert.

– Vi sælger ca. 3.000 tons rødkål om året til butikkerne. Og ca. 67 pct. bliver solgt i 4. kvartal, fortæller Elsebeth Voss, HR- og informationsdirektør hos Orkla Foods.

Også hos Arcus Danmark, som blandt andet ejer Aalborg Akvavit-brandet, smitter julen og de mange julefrokoster mærkbart af på omsætningen.

– Lidl mere end en tredjedel af hele kategori-volumen bliver solgt i 4. kvartal, og det vi kalder julesalget, siger kategorichef Morten Wilms fra Arcus Danmark.

Vækst hos kartoffelleverandør
En anden spise, der finder vej til det traditionsrige julebord, er naturligvis kartoflen. Hos Give-virksomheden Danespo leverer man spisekartofler til flere supermarkedskæder og her er omsætningen i november-december de senere år også gået frem med pæne vækstrater.

– Når jeg ser på vores totale omsætningstal tre år tilbage, har vi helt klart en vækst i november og december. På et normalt år stiger vores omsætning ca. 10 pct. i november og igen i december, fortæller Henrik Knude Larsen, salgschef hos Danespo.

Til julen hører også hjemmelavet julegodter i mange danske familier.

Modsat flere øvrige leverandører oplever Odense Marcipan ikke en markant større forskel på salget af marcipan i første halvår sammenlignet med andet halvår.

– Ca. 65 pct. af vores marcipansalg sker i andet halvår, hvor julesæsonen ligger, fortæller marketingchef Gitte Elker Bruun, Odense Marcipan.

Ifølge en nylig undersøgelse fra Nordea forventer en gennemsnitlig husstand i år at bruge 1.770 kr. på mad, drikke og julepynt i forbindelse med julen.