Juiceproducent vil støtte det lokale

Iværksætteren Allan Feldt vil med fødevarevirksomheden Seimei støtte lokale arbejdspladser og leverandører på Lolland

Allan Feldt (tv) valgte at lægge sin juicevirksomhed Seimei på Lolland for at leve op til ambitionerne om fødevareproduktion med omtanke. Her ses han med en af sine medarbejdere. Foto: Seimei

Allan Feldt, der tidligere har stået bag Aqua d’or, har store ambitioner for sin nye fødevarevirksomhed Seimei.

Målet med virksomheden er at producere fødevarer med ærlig omtanke. Derfor har han valgt at lægge virksomheden på Lolland, som for mange er indgrebet af en region i udkanten og af tendenser, der gør i den gale retning.

Seimei har produceret juice under navnet Wish siden 2017 i Nakskov, og det var ikke tilfældigt, at valget faldt på Lolland.

– Da vil skulle finde et nyt produktionssted, skulle vi også tænke CSR ind i det, og det er ikke CSR at lægge produktionen i Storkøbenhavn. De behøver jo ikke arbejdspladser. Det gør man på Lolland. Der mangler man optur, gode historier, folk der tror på dem, de mangler investeringer. Derfor valgte vi at lægge virksomheden i Nakskov.

Fuldkornsjuice

Seimei producerer primært lokale fødevarer, bl.a. fuldkornsjuice, som virksomheden selv har udviklet. Desuden fremstiller man friskmostede juicer med både frugt og grøntsager.

– Vi vil gerne bidrage med et sundere alternativ til sodavand og smoothies, og vi synes, det er lykkedes rigtig godt med vores fuldkornsdrik, siger Allan Feldt.

Han prøver så vidt muligt at købe lokale råvarer, bl.a. æbler fra Fejø.

– Vi er nu blevet økologiske, og det gør det lidt vanskeligere kun at købe lokalt. Vi er blevet nødt til at gå et led længere ud for at kunne købe alle råvarerne. F.eks. kan vi ikke få økologiske jordbær fra Lolland endnu, så dem køber vi i Køge. Men avlere på Lolland er i gang med at lægge om til økologisk produktion.

– I starten markedsførte vi det som lokale produkter, og det troede vi på. Vi troede også, at forbrugerne ville købe ind, når det var lokalt. Men det viser sig, at ude i butikken vælger de hellere økologisk end lokalt. Vi siger så, at vi er både økologiske og så vidt muligt også lokale.

Nye kunder

Seimei arbejder ihærdigt på at opbygge sin kundeportefølje. Irma og SAS har været på kundelisten længe, og nu sælges juicerne også i Meny-kæden. Virksomheden er netop godkendt til at levere til den engelske sandwichkæde Pret A Man-ger i London og skal foreløbig levere til deres kommende butikker i Danmark.

Flere nyheder er på vej, bl.a. en ny type snacks, som er et biprodukt fra juiceproduktionen, og craft soda.

Forretningskonceptet går desuden ud på, at hvert solgt Seimeiprodukt giver et afkast til Seimei Fonden. Den verdenskendte danske model, Helena Christensen, er formand for Seimei Fonden.

– Lige nu har fonden en halv mio. kr. at dele ud. Vi støtter projekter, der er seriøse og har relevans for os. Produkterne hedder netop Wish, fordi kunderne foreslår, hvad vi skal støtte. Vi støtter flere gode formål som hospice for børn, Rigshospitalet og cancerramte børn. Vi kan godt lide at give penge til mennesker, som hjælper andre mennesker uden at få penge for det, siger Allan Feldt.

DEL
Forrige artikelNormal runder 100 butikker til foråret
Næste artikelNetto mister terræn i avisernes pristjek
Henrik Denman
Uddannet som journalist på Danmarks Journalisthøjskole i 1983. Har skrevet om dagligvarehandel og detailhandel generelt siden 1986, først som redaktør af fagbladet DetailBladet 1986-2007 og siden 2007 som journalist på Dansk Handelsblad. Skriver nyheder og reportager.