Jagten er gået ind på en ny top-købmand

Leder af ansvarshavende redaktør Jesper Veber Knudsen

Foto: Ulrik Samsøe Figen

Dagrofa-koncernen skal pludselig have ny topchef, og dermed er der igen opstået et vakuum af usikkerhed i den hårdt prøvede del af dansk dagligvarehandel, hvor købmændene hører til.

Mens mange i branchen holdt skarpt øje med den igangværende formandsvalgkamp i markedsleder Coop Danmark, kom Per Thaus afgang som Dagrofas koncernchef langt mindre ventet.

Det er imidlertid en sæson, hvor sidste års tal bliver nærlæst i forbindelse med, at 2017-regnskaberne snart skal offentliggøres. Og så bliver der nogle gange truffet vidtrækkende beslutninger.

Vi kender ikke Dagrofas regnskabstal endnu, men vi ved, at bundlinjen bliver rød igen - alene fordi nedlukningen af discountkæden Kiwi i 2017 koster dyrt. Hvordan det ellers ser ud, bliver vi (måske) klogere på, når regnskabet kommer.

Der er imidlertid ét gennemgående tema i de kommentarer fra Dagrofas ejere og bestyrelsesformand Jesper Lok, der fulgte med meddelelsen om Thaus afgang, og det handler om datterselskabet Foodservice Danmark.

Foodservice Danmark har ført en meget tumultarisk tilværelse, hvor selskabet blev sat til salg i slutningen af 2015. Men salget lod vente på sig, og et år senere kom der pludselig kontraordre: Nu skulle det ikke sælges alligevel, men have nyt hovedkontor og storlager. I den forbindelse blev direktøren også skiftet ud.

I sådan et miljø kan man nok ikke forvente topresultater. Men de burde måske have vist sig i 2017, kan man læse mellem linjerne.

”…Vi har også en foodserviceforretning, som burde have endnu mere medvind. Hvor detailmarkedet er mættet, ser vi et foodservicemarked, der vokser, og den vækst har vi ikke fået stor nok del i”, sagde bestyrelsesformand Jesper Lok til Berlingske Busines.

Det bliver interessant at se Foodservice Danmarks 2017-tal her i foråret. Den største konkurrent i det marked, Dansk Cater, både vokser og tjener penge i den trecifrede millionklasse. Knap 300 mio. kr. blev det til i det seneste regnskabsår. Det kan være svært at se på.

Dagrofas bestyrelse har stået bag slingrekursen i forhold til Foodservice Danmark - og måske har den ligefrem været en drivende kraft. Det ved vi ikke. Men den nye formand kom først til i sommeren sidste år, så han har ikke del i den.

Nu er Jesper Lok rykket ind som midlertidig adm. direktør og koncernchef, mens der bliver søgt efter en ny. Det er en søgning, der måske kan komme til at tage nogen tid.

Det bliver sikkert ikke helt let at komme efter Per Thau, for han lykkedes med at samle et broget bagland af købmænd og andre interessenter om en fælles kurs. Og lige nu fungerer købmændenes bagland i Dagrofa bedre end længe. Måske nogensinde.

Reaktioner på Per Thaus afgang på de sociale medier viser, at han nyder bred tillid, og han har ord for at være en købmændenes mand. Det gav en sjælden ro på bagsmækken.

En ny topchef - hvor han eller hun ellers måtte komme fra - får med sikkerhed brug for andre værktøjer end en skarp omkostningsstyring.

Vedkommende skal kunne forstå, hvordan de selvstændige købmænd tænker - og kunne kommunikere i øjenhøjde med dem, hvis Dagrofa- koncernen skal få succes.

Så er det muligt, at foodservice-benet med tiden kommer til at blive det største i koncernen. Markeds-medvinden er der i hvert fald. Men uden en opbakning fra købmændene er det svært at se helheden lykkes.

DEL
Forrige artikelHernings store shoppingcenter er sat til salg
Næste artikelAldi vil være mere bæredygtig
Jesper Veber Knudsen
Har i mere end 15 år siden uddannelsen på Danmarks Journalisthøjskole beskæftiget sig med erhvervsjournalistik om især detailhandel og fødevarer. Før Dansk Handelsblad har han bl.a. arbejdet på Foodwire.dk, Økologi & Erhverv og som medredaktør på Levnedsmiddelbladet. Er daglig leder af bladets redaktion og skriver især nyheder og analyser.