Virksomhed bag digitale marketingspil vækster

Ideen bag Scratcher er, at spil og konkurrencer skal tiltrække forbrugere. Gamification er meget populært i bl.a. Kina

Foto: Scratcher

Mens det er yderst populært blandt forbrugerne i blandt andet Kina at lege med, når en virksomhed som en del af sin markedsføring sender digitale spil og konkurrencer ud til forbrugerne, er det i Danmark endnu kun i sin vorden med et digitalt skrabespil, en julekalender eller en digital kupon med et tilbud.

I 2016 fik en iværsættertrio med Henrik Lund i spidsen ideen til en digital platform, Scratcher, der gør det muligt for virksomheder at lave deres egne marketingkampagner med fokus på at skaffe nye kunder gennem digitale spil og konkurrencer.

De såkaldte gamification-kampagner sendes ud via virksomhedernes hjemmesider eller gennem nyhedsbreve og sociale medier.

Scratcher har med nye medejere formået i de første seks måneder af 2018 at tredoble antallet af kunder i forhold til hele 2017, og omsætningen er i samme periode øget med 265 procent.

Ifølge det offentlige virksomhedsregister CVR lød resultatopgørelsen for tiden 05.04.17 – 31.12.17 et resultat på 12.816 kr., og bruttofortjenesten var 371.276 kr.

– Væksten skyldes et konstant fokus på at differentiere produktet, så det er nemt, hurtigt at komme i gang med og kosteffektivt for både den lille ostebutik og store kæder, forklarer René Mieritz, der er Head of Clients i Scratcher.

Væksten skyldes dog ifølge virksomheden også i høj grad, at mange virksomheder har mistet nyhedsbrevsabonnenter efter GDPR-lovgivningen – og de benytter eksempelvis spil eller konkurrencer til at få kunderne tilbage.

Flere internationale virksomheder som Elgiganten og Bonaparte har ifølge Scratcher anvendt kampagnerne sideløbende i adskillige europæiske lande.