Irma melder om salgssucces i Kina

Salget af økologiske Irma-varer sker via en af Kinas største onlineplatforme

Foto: Henrik Denman

Irma har siden efteråret haft så stor succes med at sælge Irma-varer til kinesiske forbrugere, at kæden nu opretter sin egen eksportafdeling.

Coop, der ejer Irma, indgik i september sidste år en aftale med nethandelsplatformen Kaola/Netease, der er en af de største onlineplatforme i Kina. Aftalen går på, at Irma skal sælge kædens egne produkter, som markedsføres ved brug af den kendte Irma-pige. Salget til de kinesiske forbrugere er blevet en succes, der langt overstiger forventningerne, siger kædedirektør Søren Steffensen.

– Det har været en kæmpesucces. Salget gik meget hurtigere, end vi havde drømt om, siger han. Ifølge Søren Steffensen skal salget af Irma-varer uden for Irmas egne butikker, dvs. gennem andre Coop-butikker og udenlandsk salg, i løbet af fem år op på omkring 100 mio. kr.

I første omgang fik Irma skibet en større sending varer af sted, som blev solgt hurtigere end forventet. Kæden havde dog endnu ikke fået etableret en fast forbindelse til den kinesiske partner, så der kunne blive sendt Irma-varer i en jævn strøm. Det arbejder Irma nu på at etablere.

– Vi er ved at finde ud af, hvad der har solgt godt af de varer, vi sendte derud, og hvad der giver mening at blive ved med at sende derud. Vi skal lave en pipeline, der sender varer ud hele tiden. Vi koncentrerer os om fødevarerne og børnetøj. Det er vi bedst til, siger Søren Steffensen og tilføjer:

– Vi skal finde ud af, hvor mange af vores varer, der kan produceres i Kina, for det er dyrt at sende derud. Der ligger en masse logistik i det, så vi skal finde ud af, hvordan vi gør det effektivt og smart.

Fødevaresikkerhed

Nethandelsplatformen ejes af Kaola, der opererer såkaldte cross boarder-butikker i et virtuelt butikscenter, hvor mærkevarer fra hele verden sælges direkte til kinesere. Det sker fra toldfri lagre med blot 11 pct. importafgift.

Ifølge Søren Steffensen er Irma braget igennem til de kinesiske forbrugere, fordi kæden kun sælger økologiske varer til kineserne. Også børnetøjet er økologisk.

– Kineserne er meget skeptiske. Stadig flere ønsker at spise ordentlig mad, fordi de har problemer med store dele af deres egen fødevareproduktion. Det vigtigste for dem er fødevaresikkerhed, og det går de efter, når de køber Irma-varer, siger han.

DEL
Forrige artikelNu har Irma fået sin egen strategi
Næste artikelRekordlav vækst i norsk dagligvarehandel
Henrik Denman
Uddannet som journalist på Danmarks Journalisthøjskole i 1983. Har skrevet om dagligvarehandel og detailhandel generelt siden 1986, først som redaktør af fagbladet DetailBladet 1986-2007 og siden 2007 som journalist på Dansk Handelsblad. Skriver nyheder og reportager.