Indkøbsturen finder nye, digitale veje

Danskerne vil gerne købe ind i de fysiske butikker, men tidspres får dem til at søge nye indkøbsmønstre

Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand

Selv om onlinehandel bliver stadig mere populær, vil hovedparten af forbrugerne gerne købe dagligvarer i der fysiske supermarkeder. Hvis de fysiske dagligvarebutikker også i fremtiden skal vinde forbrugernes gunst, skal de imidlertid være mere spændende og bekvemme end de er i dag.

Udfordringen for de fysiske butikker er, at forbrugerne føler sig presset på tid. Samtidig myldrer det i disse år frem med et væld af løsninger, som gør det nemmere for forbrugerne at få styr på indkøbet til dagens måltider.

På Retail Institute Scandinavias julekonference gav senior consultant Stine Lomholt nogle bud på fremtidens dagligvareindkøb.

– De fysiske butikker har stadig deres berettigelse, men de skal i fremtiden være mere spændende og med ultra convenience. Kæderne skal sørge for, at det er nemt og hurtigt at købe ind.

– Folk ønsker at kunne spise i butikkerne, og man kan f.eks. indrette en snackingbar. Brug pladsen anderledes. Tænk over, hvordan man kan tænke i løsninger for kunderne i stedet for kategorier. Butikkerne skal gøre den enkelte kategori til en oplevelse for alle sanser. Der kommer mange nye salgskanaler – og de går ikke væk, lød nogle af de gode råd fra Stine Lomholt.

Måltidskasser

Hun tegnede et billede af moderne forbrugere, som finder andre løsninger end at købe ind efter en indkøbsseddel. Forbrugerne har daglige rutiner, der skal passes fra morgenmad til aftensmad, og trods interessen for at besøge de fysiske butikker finder forbrugerne nye og nemmere løsninger, fordi tiden er knap.

Forbrugerne kan købe måltidskasser – ikke blot med alle råvarer og andre ingredienser til aftensmaden, men også til morgenmaden. De kan købe snackkasser, så familierne har det, de skal bruge til dagens mellemmåltider. Mange køber i dag en kop kaffe eller en vand og noget spiseligt til, når de er på vej til arbejde eller på vej mellem opgaver i løbet af dagen.

Abonnement

Når det gælder aftensmåltider, har man i dag mange muligheder at vælge imellem. Man kan spise ude eller få restaurantens mad leveret derhjemme via onlinebestilling. Man kan købe takeaway eller måltidskasser. Selv når man vælger at købe en stor del af sine varer i supermarkedet, kommer elektroniske løsninger til at spille en større rolle.

Den gammeldags indkøbsseddel bliver erstattet af digitale løsninger, hvor man scanner emballagerne derhjemme, når man har brug for friske varer. Eller også vælger man som forbruger et automatisk genbestillingssystem til de varer, man køber jævnligt gennem ugen.

– Vi tror, at abonnementsløsninger i høj grad bliver vejen frem, ikke kun med måltidsklasser, men med mange andre tilbud til forbrugerne, sagde Stine Lomholt.

DEL
Forrige artikelMejeriselskab vil lave gourmetis
Næste artikelRester fra julemaden går til spilde
Henrik Denman
Uddannet som journalist på Danmarks Journalisthøjskole i 1983. Har skrevet om dagligvarehandel og detailhandel generelt siden 1986, først som redaktør af fagbladet DetailBladet 1986-2007 og siden 2007 som journalist på Dansk Handelsblad. Skriver nyheder og reportager.