ICA Gruppen gør e-handlen fuldautomatisk

ICA Sverige sætter tryk på salg af dagligvarer over nettet med en trecifret millioninvestering i Ocados fuldautomatiske e-handelsløsning

Foto: Ocado Group PLC

Med en ny samarbejdsaftale med den britiske e-handelsvirksomhed Ocado Group PLC sætter ICA Gruppen nu for alvor turbo på at sælge dagligvarer over nettet.

Aftalen med Ocado betyder, at ICA Sverige om få år kan få fuldt udbytte af Ocados teknologi og e-handelsplatform, som er specielt udviklet til dagligvareområdet.

Fra 2021 skifter ICA Sverige til den nye e-handelsplatform og året efter forventer ICA at have færdigopført et nyt fuldautomatiseret e-handelslager i Stockholms-området.

ICA Sveriges investeringer i Ocados e-handelsløsning forventes at løbe op i ca. 600 mio. svenske kr., ca. 422 mio. kr, frem imod 2022.

Hertil kommer investeringen i det nye lager, som ventes at koste ca. 500 mio. svenske kr.

Bedre udvalg og leverancer

Ocado er det førende britiske online-supermarked og har været på markedet siden 2000.

Tidligere har Ocado også lavet samarbejdsaftaler med andre detailvirksomheder, her i blandt franske Casino Gruppen og canadiske Sobeys.

– Nu ligger vi grunden for næste generations e-handelsbud, og vi får en vigtig brik til at realisere vores digitale ambitioner for hele ICA-koncernen. I dag har vi branchens mest effektive fysiske handelsprocesser, og gennem denne aftale kan vi skabe de mest effektive løsninger til e-handel, siger Per Strömberg, adm. direktør for ICA Gruppen, i en pressemeddelelse.

– En automatiseret e-handelslager giver os mulighed for at give kunderne et større udvalg og bedre leverancer, ligesom det strømliner ICAs logistikflow, uddyber Anders Svensson, adm. direktør i ICA Sverige.

Overgangen til en ny e-handelsplatform medfører, at ICA må foretage en nedskrivning på ca. 80 mio. svenske kr. i relation til virksomhedens nuværende e-handelsplatform.

Nedskrivningen påvirker ICA Gruppens nettoresultat negativt i 2. kvartal i år, oplyser ICA.