I 2018 er alle i fødevarebranchen

Kommentar af Flemming Birch, Birch & Birch.

Flemming Birch, Birch & Birch.

Når du besøger jeans-mærket Replays flagskibsbutik i Milano, kan du slå dig ned med en kop kaffe og en pasticcino i caféen, som ligger inde i butikken. Det er der ikke noget usædvanligt ved. I Milano er kaffen en helt almindelig del af at besøge en tøjbutik, og Replay er langt fra den eneste butik, som har egen café.

Det usædvanlige ved Replay er, at hvis du er i humør til en kulinarisk oplevelse og en hyggelig aften, så ligger der også en finere restaurant og bar i butikken.

I sports- og fritidstøjmærket Sweaty Bettys flagskib i London er Farm Girl Café flyttet ind i butikken. Her står menuen på de tre k’er: kylling, kål og kokosbacon, mens du handler yogapants.

Du kan også få dig et måltid hos Burberry og Ralph Lauren. Du kan få müsli hos Kith (streetwear og sportstøj). Du kan få kaffe, juice og sandwich hos Shinola (ure og læder) og hos Tom’s Shoes. Du kan gå på Mercedes Café, og så kan du naturligvis få dig en hotdog eller en kop kaffe med kanelsnegl hos Biltema. IKEA omsætter nu om dage fødevarer for 16 mia. svenske kroner årligt.

Hos Birch & Birch forventer vi, at fødevarer bliver en helt naturlig del af nonfood-detailhandel i løbet af de kommende år. Vi lever nemlig i en verden, hvor ting ikke har nogen særlig tiltrækningskraft på forbrugerne. Derfor skal der noget andet til. Mad eller drikke forvandler øjeblikkeligt vores shoppingtur til en oplevelse.

Spørgsmålet i 2018 bliver derfor ikke om man skal sælge fødevarer i sin nonfood-butik, men hvilke fødevarer. For butikskonceptet og sortimentet skal jo matches med de rigtige fødevarer. Hvilke fødevarer passer til hvilken butik?

Hvad drikker man til butikkens sortiment – baristakaffe, bajere eller banana daiquiri? Hvad er vores kunder til – boghvedegrød, burger eller bruttiboni?

Serverer vi økologisk mad? Og hvis vi gør, hvorfor er de bomuldsprodukter, vi sælger, så ikke også økologiske? Serverer vi vegetarisk mad? Bruger vi lokale råvarer? Træder vi vores gode kollega bageren lidt længere nede ad gaden over tæerne med vores madsalg, eller kan vi eksistere fredeligt sammen? Er det i virkeligheden bageren, der skal levere maden til vores butik?

Skal medarbejderne en tur på hygiejnekursus? Serverer vi for kunderne, eller skal de selv hente maden? Har vi ram-merne, så kunderne kan slå sig ned og nyde stemningen, eller er kaffen en afledningsmanøvre, så de ikke opdager, hvor stemningsforladt butikken i virkeligheden er? Vil vi tjene penge på fødevarerne, eller skal de bare løbe rundt?

Uanset om du serverer en fransk hotdog til en tier eller et glas champagne med blinis og kaviar, så skaber det et væld af nye muligheder for at tiltrække og være sammen med dine kunder i 2018.

Og hvis du ikke serverer noget, er din butik stadig en restaurant i forbrugernes øjne – det bare en usandsynlig dårlig en af slagsen.