Hvor mange kan stave til convenience?

Som en del af Spars nye koncept 5.0 er en stor convenienceafdeling i forområdet. SparTid hedder afdelingen

Som en del af spars nye koncept er en convenienceafdeling, der hedder SparTid Foto: Helle-Karin Helstrand

I vindfanget til Spar-k√¶dens nye testbutik, Spar i midtjyske Ejstrupholm, der netop har gennemg√•et en gennemgribende modernisering, st√•r en impulsk√łler med et mindre udvalg af f√¶rdigretter, juice, sandwich og pizzaer.

K√łleren er dog kun en lille forsmag p√•, hvad der venter kunderne inden for i foromr√•det, s√• snart de har passeret butikkens udvalg af blomster. Her m√łder dem f√łrst en softicemaskine, en maskine, der kan lave slushice og en kaffemaskine, der kan producere alle typer kaffe. Derefter kommer tre hyldefag med glasmontrer med wienerbr√łd, br√łd og rundstykker fra den lokale bager.

Bag disken er v√¶ggen bekl√¶dt med noget, der til forveksling ligner hvide fliser, pyntet med Spars gr√łnne logo.

Et varmeskab indeholder blandt andet p√łlsehorn og panini, og efter det kommer en flere meter lang k√łledisk med et bredt udvalg af retter, der bare skal varmes, inden de kan spises.

Maden i disken er dels fra eksterne leverand√łrere, dels egenproduktion i slagter-delikatsseafdelingen Foto: Helle-Karin Helstrand

– Det er alt sammen selvbetjening, for med de mange timer, som butikkerne efterh√•nden holder √•bent, kan det ikke lade sig g√łre at have personale bag disken, siger koncept- og udviklingsdirekt√łr Martin J√∂hncke, der er i butikken Ejstrupholm, fordi Spar Danmark i dag viser testbutikken med k√¶dens koncept 5.0 frem for topledelsen i Spar International.

G√¶sterne er kommet fra Holland, hvor det internationale brand har sit hoveds√¶de. P√• bagv√¶ggen bag f√¶rdigretterne st√•r med store gr√łnne bogstaver: SparTid. S√•dan hedder den nye afdeling i det Spar-koncept, som k√łbm√¶ndene og deres bagland i Dagrofas K√łbmandshuset indledte udviklingen af i efter√•ret 2015.

Dengang var 130 k√łbm√¶nd fra Spar og Min K√łbmand p√• en to dages studie-tur p√• Oslo-b√•den – Oslo tur-retur med inspirationsbes√łg i norske Spar-butikker ‚Äď og blev enige med deres bagland om at forny koncepterne i deres k√¶der.

Bilen har som en del af det nye koncept fået nyt udseende
Foto: Helle-Karin Helstrand

Udnytter sit internationale navn

I 2015 blev planen, at alle Spar-butikker skulle have en k√łler med sameksponering af ingredienser til dagens ret. ‚ÄĚHverdagsklassikere‚ÄĚ, hed konceptet, der efterf√łlgende kom ud i de fleste butikker.

– Nogle steder gik det koncept godt. Andre steder ikke. Forventningerne til, hvad vi kan byde p√• inden for m√•ltidsl√łsninger, har dog flyttet sig meget siden, og vi er n√łdt til at f√łlge med. Det er Ejstrupholm et bevis p√•, siger Martin J√∂hncke.

Den nye afdeling er, hvad man i fagsproget kalder en convenienceafdeling. ¬†Men ‚ÄĚhvor mange kan stave til convenience‚ÄĚ, som Spars sortimentschef Finn Christiansen siger, da han pr√¶-senterer afdelingen for de internationale g√¶ster.

Derfor leger Spar Danmark i stedet med den danske betydning af brandets navn og kalder afdelingen for SparTid. F√¶rdigretterne i den lange k√łler kommer for en stor dels vedkommende fra butikkens egen slagter- og delikatesseafdeling, mens andre er produceret af eksterne leverand√łrer.

– En tredjedel af vores 120 Spar-butikker har egen slagter-delikatesse produktion. Den resterende del f√•r f√¶rdigretter fra andre Spar-butikker eller fra Dagrofa, fort√¶ller Martin J√∂hncke og tilf√łjer, at vedr√łrende br√łd samarbejder nogle butikker med lokale bagere.

РAndre har bakeoff, siger han. Mens kæderne tidligere satsede på, at kunderne skulle rundt i hele butikken, har Spar i dag erkendt, at sådan er trenden ikke.

Butikken benytter s√łjler til navigation
Foto: Helle-Karin Helstrand

РNogle kunder har travlt, og så skal vi ikke tvinge dem hele vejen rundt i butikken, vi skal være der, hvor kunden er, siger Martin Jöhncke.