Hver anden dansker køber økologi hver uge

Økologisk kød halter efter sammen med bla. rugbrød

Arkivfoto: Helle Karin-Helstrand

Flere end halvdelen af de danske forbrugere (51,4 pct.) lægger økologiske varer i indkøbskurven mindst en gang om ugen, viser nye tal fra 2017, som analyseinstituttet GfK ConsumerScan har trukket for Økologisk Landsforening.

I 2016 lå tallet på 48,7 pct.

Den positive udvikling i salget af økologi betyder, at mange varer efterhånden har opnået en meget høj økologisk markedsandel, men eksempelvis kød halter bagefter.

- Salget af økologisk kød er vokset i de senere år. Men til trods for, at langt flertallet af danskerne ifølge undersøgelser går op i dyrevelfærd, er det stadig kun mellem 3,5 og 8 procent af det oksekød, fjerkræ og svinekød, som sælges i dagligvarehandlen i dag, der er økologisk, siger Helle Bossen, chefkonsulent i Økologisk Landsforening.

Varernes økologiske markedsandel i pct.:

Havregryn 52,3, Gulerødder 42,3, Yoghurt naturel 38,8, Æg 32,6, Mælk 31,6, Bananer 30,6, Mel 30,1, Appelsiner 27,7, Pasta 27,0, Smør 16,4, Æbler 16,2, Tomater 14,0, Müsli 13,3, Juice 10,1, Ketchup 8,7, Oksekød 8,6, Kaffe 7,0, Rugbrød 4,5, Fjerkræ 4,1, Svinekød 3,5

DEL
Forrige artikelCoop samler al markedsføring i én afdeling
Næste artikelCoops cateringselskab i underskud
Helle-Karin Helstrand
Er uddannet på Danmarks Journalisthøjskole i 2000 og har stort set siden været tilknyttet Dansk Handelsblad. Har i perioder også arbejdet freelance på en lang række magasiner og fagblade. Skriver nyheder, reportager og redigerer avisens navnestof. Tager billeder og mindre videoer.