Husk priser inklusiv moms

Det burde være indlysende, at de priser, butikkerne angiver i annoncer og på skiltningen i butikkerne, skal være inklusiv moms, når der er tale om salg til private.
Helt så enkel er virkelighedens verden dog ikke.
Forbrugerombudsmanden, Henrik Øe, får jævnligt henvendelser fra forbrugere og brancheorganisationer om butikker og andre erhvervsdrivende, som angiver priserne uden moms.
Derfor lægger Forbrugerombudsmanden op til at indskærpe reglerne, som kan sammenfattes i få ord, når det drejer sig om salg til private: Priser skal angives inklusiv moms.
Hvis en butik ikke følger reglerne fra midten af april, agter Forbrugerombudsmanden at hive butikken i retten.
Ifølge Henrik Øe er langt de fleste virksomheder bekendt med reglerne, men han kan samtidig konstatere, at det især inden for visse brancher er mere udbredt, at der annonceres med priser eksklusiv moms.
DSK bakker op
Hos De Samvirkende Købmænd er man godt tilfreds med Forbrugerombudsmandens initiativ:
- I dagligvarehandelen er det ikke noget stort problem, men vi bakker helt og fuldt op om indsatsen. Koncepter, der både markedsfører sig til forbrugere og erhverv, skal være særligt opmærksomme, siger vicedirektør Claus Bøgelund Nielsen.
Forbrugerombudsmanden vil i den kommende tid udsende information om reglerne til butikker og andre erhvervsdrivende.
Desuden får butikkerne og andre en frist til at få rettet deres priser til den 15. april, så de angives med moms.
Endelig vil Forbrugerombudsmanden lave en stikprøveundersøgelse for at se, om alle overholder reglerne.

Resten af indholdet 
er kun for medlemmer.

Prøv 4 uger gratis