Homemate henter kunder i fleksitar-familierne

Ejer og medstifter Eric-Alan Rapp Foto: Helle-Karin Helstrand

Bag de skinnende stålkøkkenborde i Homemates produktionskøkken i Søborg i det nordlige København er der lige nu livligt gang i knivene.

Klokken er ni, og ingredienserne til dagens mange retter skal være klar til Homemates 10 butikker, hvor kunderne kan hente deres mad, hvis de ikke har anmodet om at få den bragt ud. I så fald kører en ekstern leverandør maden ud fra en af butikkerne.

Homemate sælger friske middagsretter, der er anrettet og klar til at komme i ovnen hjemme hos kunden.

I denne måned kan virksomheden fejre tre års fødselsdag for den første fysiske butik, der ligger i Torvehallerne. For 18 måneder siden blev de fysiske butikker suppleret med Homemate.dk, hvor kunderne kan hente information om maden samt bestille og betale retterne.

– I dag kommer hver femte bestilling på nettet, og tallet er stigende. Langt de fleste henter selv deres bestilling i en af vores butikker, siger direktør i Homemate, Eric-Alan Rapp.

Prisen for at få leveret maden ligger mellem 55 og 99 kr.

– Den er stadigvæk for høj, og vi arbejder hårdt på at gøre det billigere og mere effektivt. Levering til døren er en af de meste komplekse dele af e-commerce, siger Eric-Alan Rapp.

Homemate sælger også en del til gæstemiddage og fester, og køber en kunde for mere end 600 kr., er leveringen gratis, siger direktøren.

Ansigtet ud ad til

Når en kunde bestiller på nettet, får han eller hun bonuspoint, som senere kan bruges til at købe mad for. Bonussen svarer til 5 pct. rabat.

– Derudover slipper man for køen, når maden er bestilt, og fordi maden først skal varmes hjemme, kan man eksempelvis bestille den til klokken 15, selv man måske først får fri en time senere. Den venter klar på køl, siger direktøren.

Han ser en stor fordel i at kombinere en virksomhed med en e-shop og en række fysiske butikker, og det har været meningen fra starten af Homemates liv.

– Det er nemt, når bestilling og betaling foregår via nettet, men samtidig er butikkerne stedet, hvor vi står ansigt til ansigt med vores kunder. Det er der, de kan spørge eller give os feedback. Uden feedback bliver vi ikke bedre, og butikkerne er samtidig vore ansigt ud ad til, siger Eric-Alan Rapp.

Udgangspunkt i egne behov

Eric-Alan Rapp er amerikansk født, men er opvokset i Europa. Efter nogle år i Frankrig, hvor han mødte sin danske hustru Anne-Marie, flyttede han til Danmark, hvor han har boet de seneste 20 år.

– Både Anne-Marie og jeg er veganere, vores yngste søn er vild med kød, og den ældste er fleksitar. Da vi gik over til plantebaseret kost, var vi bekymrede for, om vi fik det, vi skulle bruge og synes, det var svært at finde inspiration, siger Eric-Alan Rapp.

Han er en af tre initiativtagere til Homemate og i dag den eneste tilbageværende. Bag ham er en række investorer.

Han og medstifterne oplevede, at det var besværligt at lave spændende mad i en familie, hvor behovene er forskellige. Det blev startskuddet til Homemate.

– Vi tilbyder inspirerende og spændende mad af god kvalitet, og kunderne kan bestille veganermad til dem, der ikke spiser kød, og kød eller fisk til dem i familien, der vil have det. Fleksibiliteten er en af vores styrker. Med Homemate, kan alle spise forskelligt –  sammen, siger Eric-Alan Rapp.

Gøres færdige i butikken

Ved et bord parteres en kylling, ved et andet er det broccoli og forårsløg, der skal skæres i mindre stykker. To medarbejdere er i gang med dejen til burgerboller til et burgerkit, mens en anden pakker frisk estragon i mindre poser. På et bord ligger cannelloni med fyld af ricotta og spinat i lange rækker. Retten, der er uden kød, er en af de mest populære hos Homemate.

– For at mindske madspild og sikre, at maden er helt frisk, når den kommer ud til kunden, forbereder vi ingredienserne her og lægger basis i bunden af en alu-bakke. Men det er personalet i butikkerne, der gør retten færdig og tilsætter sådan noget som fisk, kød, rejer, sovs og topper med krydderurter, siger Eric-Alan Rapp.

Kyllingen skal bruges til Homemates ”Lørdagskylling”, der er på menuen sidst på ugen.

– Den skal have tre kvarter i ovnen, mens næsten alle vores andre skal have 15-20 minutter ved 220 grader. Tilberedningstiden tager vi højde for, både når vi skærer grøntsager og kød, og når vi placerer råvarerne i bakkerne, siger han.

Vækst med ansvarlighed

Selvom Homemate vokser og har store vækstambitioner, er det afgørende, at væksten ikke sker på bekostning af virksomhedens værdier.

– Vi vil ikke være dem, der var gode, da de var små, men slækkede på kvaliteten, da vi blev større, siger Eric-Alan Rapp og nævner som eksempel beslutningen om at skifte leverandør af laks.

– I begyndelsen brugte vi opdrættet laks fra Norge, men så snart det blev muligt at købe større ind og forhandle med et større udvalg af leverandører, skiftede vi til et bæredygtig opdræt fra Island og fik samtidig fisk af bedre kvalitet, siger direktøren.

– Vi forsøger altid at træffe det mest ansvarlige valg. Det gælder ikke kun råvarer og produktion, men eksempelvis også vores valg emballage som foliebakkerne. Aluminium er et af de materialer, der bliver genbrugt allermest, siger Eric-Alan Rapp.

Uden for København

Eric-Alan Rapp vil ikke fortælle, hvor mange portioner mad Homemate sælger om dagen – ej heller hvor stor omsætningen er.

– Selv om vi sidste år brugte energi på at flytte og få en ny køkkenledelse på plads, og at vi derfor kun fik åbnet to nye butikker, steg vores omsætning med 40 pct. fra 2016 til 2017. Nytårsaften 2015 solgte vi 400 nytårsmenuer. I 2017 solgte vi 5000, siger Eric-Alan Rapp.

Han vil ikke komme med et bud på, hvor mange Homemate skal sælge ved næste årsskifte.

– Vores produktionsfaciliteter sætter en grænse, og derudover er det vigtigt, at den sidste ret, der går ud af døren, skal være af samme kvalitet, som den første. Vi hedder Homemate, fordi kunderne skal have samme følelse, som hvis maden kommer fra deres eget køkken, siger han.

Eric-Alan Rapp vil dog gerne udvide Homemate ud over hovedstadsområdet.

– Vi har lige nu nok at gøre her i København, og vi skal have logistikken her på plads, før vi skal udvide. Men på længere sigt vil vi gerne etablere os i de andre storbyer i Danmark og også gerne uden for landets grænser. Det kunne f.eks. være i England eller Tyskland, siger han.

 

DEL
Forrige artikelNemlig.com vil bringe varer ud på timebasis
Næste artikelHalvdelen af alle Dankort-betalinger er kontaktløse
Helle-Karin Helstrand
Er uddannet på Danmarks Journalisthøjskole i 2000 og har stort set siden været tilknyttet Dansk Handelsblad. Har i perioder også arbejdet freelance på en lang række magasiner og fagblade. Skriver nyheder, reportager og redigerer avisens navnestof. Tager billeder og mindre videoer.