Holland leverer væksten for fusionsgigant

2017-resultatet imponerer ikke på flere af Ahold Delhaizes mange markeder - men onlinehandelen rykker.

Albert Heijn er markedsleder i Holland, det marked, hvor ejeren, fusionsgiganten Ahold Delhaize, klarede sig bedst sidste år. Arkivfoto: Helle-Karen Helstrand

Halvandet års tid efter, at hollandske Ahold fusionerede med belgiske Delhaize, lander de første egentlige fælles regnskabstal for den nye gigant.

Den samlede omsætning i 2017 nåede knap 63 mia. euro, svarende til 468 mia. kr. efter en begrænset vækst i året på 0,6 pct. Det gør Ahold Delhaize til nummer 14 på Deloittes nye liste over verdens største detailvirksomheder.

Det er imidlertid en relativt beskeden position i forhold til en ikke så fjern storhedstid i begyndelsen af 00’erne, hvor hollandske Ahold alene var rykket frem som nummer tre i verden.

Få år efter truede en stor regnskabsskandale i USA med at vælte giganten, og først efter en stribe store frasalg lykkedes det at få stabiliseret Ahold igen – i en noget mindre udgave.

Butikker stagnerer

Men den gamle kerne i Ahold, supermarkedskæden Albert Heijn, klarer sig glimrende og gjorde det også i 2017, hvor markedsandelen i hjemlandet voksede lidt til rekordhøje 35,3 pct.

Den hollandske del af omsætningen i Ahold Delhaize steg med 5,0 pct. til 13,7 mia. euro, svarende til 102 mia. kr. Holland er fusionsvirksomhedens næststørste marked efter USA, som står for godt 60 pct. af omsætningen – men væksten er meget begrænset, og på grund af en faldende dollar blev den sidste år negativ, når den blev vekslet til euro.

Også i Delhaizes hjemland Belgien faldt salget – med 0,2 pct. sidste år.

Med til at drive den særlige hollandske fremgang var ikke mindst online-forretningen, der voksede med hele 16 pct. i 2017. E-handelen i Ahold Delhaize voksede med 341 mio. euro, mens butikkerne landede på stort set samme niveau som i 2016 med en minimal omsætningsvækst på 22 mio. euro.

Der var heller ikke det store at hente på fire markeder i Sydøsteuropa. Trods åbningen af ikke færre end 121 nye butikker i Tjekkiet, Grækenland, Serbien og Rumænien blev det kun til en vækst på 1,0 pct.

DEL
Forrige artikelAnalyse: Rema 1000 holder Netto bag sig
Næste artikelHver tiende butik er forsvundet på 10 år
Jesper Veber Knudsen
Har i mere end 15 år siden uddannelsen på Danmarks Journalisthøjskole beskæftiget sig med erhvervsjournalistik om især detailhandel og fødevarer. Før Dansk Handelsblad har han bl.a. arbejdet på Foodwire.dk, Økologi & Erhverv og som medredaktør på Levnedsmiddelbladet. Er daglig leder af bladets redaktion og skriver især nyheder og analyser.