Hold rent på lageret og bag butikken

Fødevarestyrelsen har særligt fokus på at holde skadedyr ude og rengøring i butikkens områder med selvbetjening

Fødevarestyrelsen ser en del sager med skadedyr og kræver derfor, at butikken også holder rent på udenomsarealerne, hvor der kan stå gammel emballage eller paller. Foto: Colourbox

Dagligvarebutikkerne lever generelt op til Fødevarestyrelsens regler for renlighed og vedligeholdelse, men der er dog kritiske områder, som butikkerne skal være særligt opmærksomme på.

Et af dem er risikoen for at få skadedyr ind på lageret eller i butikken. På kontrolbesøgene holder Fødevarestyrelsen derfor øje med, at forholdene i og omkring butikken er i orden.

– Vi har fokus på skadedyr, for vi har desværre en del sager med skadedyr. Vi lægger vægt på udenomsarealerne, hvor der kan stå gammel emballage eller paller. Her er det vigtigt at holde orden, siger Vibeke Højbjerg, der er kontorchef i Kontrol og Data i Fødevarestyrelsen.

Når Fødevarestyrelsen er på kontrolbesøg, kigger man på en række områder.

Ved den ordinære kontrol ser Fødevarestyrelsens medarbejdere efter, om smileyrapporten er synlig for kunderne, inden de går ind i butikken, og de ser efter, om hygiejnen er i orden. Kontrollen omfatter rengøring, temperaturer og vedligeholdelse.

– Vedligeholdelse kan være bygninger og udstyr. Det kan f.eks. være vægge og døre, så man ikke får skadedyr ind i butikken, siger Vibeke Højbjerg.

Selvbetjening

Stadig flere dagligvarebutikker giver kunderne mulighed for selvbetjening, og det stiller større krav til butikkernes egenkontrol. Fødevarestyrelsen er ekstra opmærksom på butikkens hygiejne, når kunderne har mulighed for f.eks. selv at blande salat eller tage friskbagt brød.

– Selvbetjeningssalg er en af fælderne i butikkerne, og butikkerne skal sikre, at der er gjort rent i områderne med selvbetjening.

– Her handler det meget om at have nogle procedurer og at have nogle faste rammer. Rengøring kan nemt hobe sig op og bliver en uoverstigelig opgave, hvis man ikke tager lidt hver dag, eller hvis man ikke har nogle faste rutiner og procedurer for, hvordan man gør det, siger Vibeke Højbjerg.

Problembutikker

Detailbutikkerne er generelt gode til at overholde reglerne og sørge for rengjorte butikker, og langt hovedparten af butikkerne får ikke anmærkninger ved Fødevarestyrelsens kontrol.

I 2017 fik 83,4 pct. af alle detailbutikker ingen anmærkninger, og det niveau har det ligget på gennem de seneste mange år, viser smiley-statistikken fra Fødevarestyrelsen.

13,7 pct. fik sidste år indskærpelse, og ca. tre pct. fik påbud eller forbud eller bødeforlæg, politianmeldelse eller fik frataget autorisation eller registrering.

Det betyder, at hver 6. butik har problemer med hygiejnen eller opbevaringen af fødevarerne.

Kontrollen ser ikke blot efter rengøringen, men også om fødevarerne opbevares ved den rette temperatur.

Butikken skal sørge for, at holdbarhedsdatoen på varerne ikke overskrides.

– De hyppigste overtrædelser af reglerne er dårlig oprydning på lageret, hvor der ikke er ryddet op og varerne står direkte på gulvet. Vi kan også se problemer med fugt, hvor der kan opstå skimmel. Frugt og grønt og mælkeafdelingen skal man være særligt opmærksom på. Desuden skal butikkerne sørge for at holde orden på udenomsarealer og håndtering af affald. Butikkerne skal også være opmærksomme på rengøring af indkøbskurve, lyder Vibeke Højbjergs råd til butikkerne.

DEL
Forrige artikelCoop har sin egen rottefænger
Næste artikelSkadedyrsbekæmper: Reager på rotter som på brand
Henrik Denman
Uddannet som journalist på Danmarks Journalisthøjskole i 1983. Har skrevet om dagligvarehandel og detailhandel generelt siden 1986, først som redaktør af fagbladet DetailBladet 1986-2007 og siden 2007 som journalist på Dansk Handelsblad. Skriver nyheder og reportager.