Historiske dage for detailhandlen

Ugens kommentar af Henrik Hyltoft, markedsdirekt√łr, Dansk Erhverv

Henrik Hyltoft, markedsdirekt√łr, Dansk Erhverv
Foto: Dansk Erhverv

Det f√łles allerede som lang tid siden, at det var d√•sepant, madspild og aldersgr√¶nser ved salg af energidrikke, der stjal overskrifterne i dagligvarebranchen.

Alligevel er det ikke lang tid siden.

Alle dagsordener er nu ryddet til fordel for coronavirus, der for alvor har ramt Danmark, og p√•virker branchen p√• alle leder og kanter. Onsdag den 11. marts 2020 om aftenen √¶ndrede statsministerens tale situationen for alle, og det er n√¶ppe en overdrivelse at tro, at de fleste vil kunne huske billederne af de lange k√łer ved kasserne mange √•r frem.

Dagligvarehandlen har p√• bogstaveligste vis indtaget rampelyset, og har ganske fortjent modtaget ros fra regeringen, myndighederne og befolkningen for dens m√•de at h√•ndtere krisen p√•. Et par meget hektiske d√łgn med hamstring blandt forbrugerne er nu afl√łst af mere normale tilstande i butikkerne. Der er – heldigvis ‚Äď ikke mangel p√• toiletpapir og andre varer, og hvis man skal d√łmme ud fra forbrugernes indk√łbsm√łnstre, har de tillid til, at den danske dagligvarebranche har styr p√• forsyningen af varer. Det har v√¶ret en intensiv periode ‚Äď og fantastisk at opleve viljen til samarbejde og konstruktive l√łsninger i alle led af v√¶rdik√¶den.

Ukendt farvand for alle

Krisen har betydet en lang r√¶kke nye krav og reguleringer for dagligvarebranchen, ofte indf√łrt fra den ene dag til den anden. Mange af de nye tiltag griber fundamentalt ind i butikkernes m√•de at drive forretning p√•, med tilgange som havde v√¶ret meget sv√¶rt at forestille sig for f√• uger siden. Regeringen har haft mange gode grunde til at g√łre det p√• denne m√•de, men det har naturligvis ogs√• medf√łrt v√¶sentlige udfordringer i detailhandlen.

N√•r udviklingen rykker sig s√• hurtigt, n√¶sten fra time til time, er det ikke overraskende, at det kr√¶ver stor koordineringsevne mellem branchen og myndighederne for at f√• det til at fungere i praksis. Hygiejnekrav, minimumsareal per kunde og mange andre af coronainitiativerne inviterer n√¶sten til firkantede tolkninger, uden skelen til form√•let; At begr√¶nse smittefaren mest muligt, og samtidig muligg√łre handel.

Heldigvis har vi m√łdt en h√łj grad af forst√•else blandt myndighederne for udfordringerne.

Men det er ikke kun de fysiske butikker, der m√¶rker de markante forandringer. Efterh√•nden som danskerne i h√łjere grad er blevet opfordret til at blive hjemme, er onlinel√łsningerne eksploderet ‚Äď her har problemet prim√¶rt v√¶ret p√• kapaciteten. F√łr krisen udgjorde onlinedagligvarer omtrent 2-3 pct. af den samlede oms√¶tning.

Selv hvis vi virkelig er vidne til en markant adfærdsændring blandt forbrugerne nu, er det ikke realistisk, at der omstilles væsentligt til online fra den ene dag til den anden. Det bliver dog interessant at se hvilke varige effekter coronakrisen får forbrugernes fremtidige adfærd på dagligvareområdet.

Klimakampen forts√¶tter ‚Äď i baggrunden

Selvom verden har ændret sig ganske meget på kort tid, fortsætter det vigtige arbejde for et mere klimavenligt samfund. I sidste uge har regeringens 13 klimapartnerskaber i al (medie-) stilhed afleveret deres klimahandlingsplaner. Det gælder også klimapartnerskabet for handel. Og selvom det næppe kommer til at stjæle overskrifterne i de kommende uger, er der kommet en lang række lovende anbefalinger ud af arbejdet.

Blandt meget andet anbefaler partnerskabet regeringen at reformere og effektivisere genanvendelsen af affald i Danmark, etablere f√¶lles emballageprincipper, sikre, at afgiftsstrukturen giver √łget incitament til klimavenlige tiltag, og √łge oplysningen af borgerne ifht. klimabelastning markant. Det er et meget vigtigt arbejde, selvom det forst√•eligt nok m√• indtage en plads p√• bags√¶det, indtil det bliver hverdag igen.

Det er ikke mange m√•neder siden, at det blev intenst diskuteret, hvorvidt arbejdsl√łse akademikere skulle (nedv√¶rdige sig til at) tage job i detailhandlen. Men det kan meget vel blive en af de gode ting ved krisen, at vi f√•r en tiltr√¶ngt respekt for det samfundsvigtige arbejde, leverand√łrer, transport√łrer og medarbejdere i detailhandlen udf√łrer hver eneste dag √•ret rundt.

Nu har hele (den hjemsendte del af) befolkningen, inklusive beslutningstagere oplevet betydningen af at have kompetente mennesker til at holde styr forsyningsk√¶der mv., s√• samfundet kan holdes k√łrende i den formentlig st√łrste krise, Danmark har oplevet de sidste knap 80 √•r.