Harboes Bryggeris overskud dykker til nær nul

Især salget af private label produkter dykkede for Skælskør-bryggeriet i seneste regnskabsår

Foto: Harboes Bryggeri

Det koster på kort sigt at ændre kurs på sin forretningsstrategi.

Det må det familieejede Harboes Bryggeri sande på både top- og bundlinjen i det netop aflagte årsregnskab, der dækker perioden fra 1. maj 2017 til 30. april i år.

Bryggeriet er i højere grad begyndt at sælge og markedsføre egne brands, som på længere sigt skal gøre det muligt at løfte Harboes produkter prismæssigt og genererer mere attraktive indtjeningsmarginer.

Og den rejse tager tid for Harboes Bryggeri, der i det forskudte regnskabsår oplevede et fald i omsætningen på 93 mio. kr. til ca. 1,39 mia. kr.

– Vores mål om at skabe øget værdi gennem fortsat vækst i salget af vores egne brands betyder også, at mere kortsigtede private label-kontrakter med lav indtjening må vige kapacitet i produktionen for bedre indtjenende volumener. Det er den primære forklaring på, at vi i år ser et fald i den samlede afsætning. Det er en strategisk beslutning, udtaler Bernard Griese, adm. direktør og medejer af det familieejet bryggeri.

Stort dyk på bundlinjen

Den lavere omsætning, nye investeringer i bryggeriets salg og markedsføring samt højere omkostninger til kvalitet og produktion påvirkede også bryggeriets EBIT-resultatet, der tog et stort dyk med 40 mio. kr. til 10,1 mio. kr.

Samtidig faldt resultat før skat fra 45,4 mio. kr. i 2016/17 til 4,5 mio. kr. i 2017/18, mens årets resultat svandt ind til blot 0,2 mio. kr. mod 31,5 mio. kr. i forrige regnskab.

Trods den nye forretningskurs agter Harboes Bryggeri at fastholde de langsigtede samarbejdsaftaler med de store kunder i detailhandlen.