Handlen er fortsat mod reklameafgien

Regeringens omstridte reklameafgift bliver igen udsat.
Nu bliver det nye lovforslag først fremsat til januar, så den danske afgift kan imødekomme kravene fra EU.
En række organisationer kæmper fortsat mod reklameafgiften, som blev lanceret af regeringen, der dengang bestod af Socialdemokraterne, De Radikale og SF, og bag afgiften stod desuden Enhedslisten, der havde taget initiativ til den.
Således er både Dansk Erhverv og De Samvirkende Købmænd kraftige modstandere af reklameafgiften.
Underdirektør i DSK, Claus Bøgelund Nielsen, siger:
- Detailhandlen har en meget stor interesse i afgiften, fordi det betyder øgede omkostninger, som vi skal betale, og det vil betyde dyrere varer, uanset om man siger nej tak til reklamer på postkassen eller ej.
Da EU-Kommissionen i juli i år godkendte "Lov om afgift af husstandsomdelte reklamer", satte Kommissionen to betingelser for godkendelsen - og det er af den grund, at Folketinget endnu en gang skal behandle loven.
EU-Kommissionen
Det første problem, EUK-ommissionen påpeger, er at støtte fra Reklameafgiftsloven ikke må øges med støtte fra Mediestøtteloven. En medievirksomhed kan ikke modtage støtte fra begge ordninger.
Det andet problem, som EU-Kommissionen påpeger, handler om direct mail. Danmark havde ønsket, at direct mail skulle undtages for at betale afgift. Det afviser Kommissionen.
Claus Bøgelund Nielsen mener, at det forhold, at det nye lovforslag først fremsættes til januar klart viser, at det er mere kompliceret end som så at formulere afgiftsloven, så EU-Kommissionen kan acceptere den.
Direct mail
Han siger, at branchen ser spørgsmålet om direct mail som et vanskeligt juridisk problem:
- Man kan nok finde ud af det, hvis Club Matas vil sende et brev i en lukket kuvert til medlemmerne. Så vil man kunne håndtere det som en reklame. Men hvis f.eks. Hennes & Mauritz sender direct mail fra et svensk postkontor til deres kunder i Danmark med en adresse på, hvordan skal man så håndtere den sag. Hvem skal åbne kuverten? Skal man åbne kuverten, hvis det er en lukket kuvert med navn og adresse på - hvem ved, at det er en direct mail forsendelse, og hvem skal betale pengene?
Det er en meget kompliceret sag, hvor man kommer i karambolage med bl.a. brevhemmeligheder.
Claus Bøgelund Nielsen mener også, at det bliver vanskeligt at håndtere reklamer, der er indstik i morgenaviserne.
Problemet er, at der med det nuværende forslag skal betales afgift af de reklamer, man får i postkassen, men hvis reklamerne er lagt ind i morgenavisen, så er det uden reklameafgift, fordi det er en del af dagbladsforsendelsen.
- Den forskelsbehandling skriger til himlen. Det er ulogisk.
- Vores budskab er, at reklameafgiften er en rigtig dårlig idé, og på vores område er det den dårligste idé, der er fostret siden fedtafgiften.
Det er politisk en dårlig idé, og juridisk er det meget svært.
Dårlig timing
Desuden mener Claus Bøgelund Nielsen, at det er ulogisk at indføre afgift på markedsføring, når toppolitikere som Margrethe Vestager siger, at danskerne skal shoppe sig ud af krisen.
- Det er en umådelig dårlig idé at barsle med afgift på markedsføringen, for detailhandlen skal kunne finde det medie, der passer bedst i forhold til målgruppe og budget. Der må man bare sige, at nogle gange er tilbudsavisen den, der rammer målgruppen bedst og billigst, siger han.
"På vores område er det den dårligste idé, der er fostret siden fedtafgien. " CLAUS BØGELUND NIELSEN, DSK

Resten af indholdet 
er kun for medlemmer.

Prøv 4 uger gratis