Han vil ændre dagligvarehandlen totalt

Supermarkeder forsvinder eller bliver til inspirationshaller, spår stifteren af Danmarks første e-supermarked med milliardsalg, Nemlig.com

Foto: Henrik Frydkjær

I et industrikvarter i Brøndby ved København ligger der et supermarked, som handler med dagligvarer. Det har ikke som traditionelle supermarkeder en butiksfacade, indkøbsvogne og udgangskasser, for det er onlinesupermarkedet Nemlig.com, der bringer varerne hjem til kunderne, som slipper for at bruge tid på indkøbsturen og på at slæbe varerne rundt.

Nemlig.com er Danmarks største onlinesupermarked, men virksomhedens stifter, adm. direktør Stefan Plenge, nøjes ikke med en ambition om at beholde førertrøjen blandt netsupermarkederne.

Han arbejder målrettet på at skabe disruption i dansk dagligvarehandel, som vil vende op og ned på den måde, vi traditionelt tænker dagligvarehandel på.

– Jeg tror, at vi står over for en meget stor forandring. Den form for supermarked, vi kender i dag, vil ikke eksistere om 15-20 år. De indkøbssteder eller inspirationshaller, der vil være tilbage, bliver steder, hvor man kan blive inspireret på en helt anden måde end i dag, hvor man kan smage på varerne og være i fysisk kontakt med leverandørerne.

– Vi står overfor en teknologisk disruption af den verden, vi lever i, hvor f.eks. den måde, varerne bliver bragt ud til kunden på, kommer til at blive ændret voldsomt, og som vil nedbringe tiden fra bestilling til levering betydeligt. Det kan godt være, at det først sker om 10 år, men i det samlede tidsperspektiv er 10 år et knips med fingrene. Der er en generel trend, der flytter varer fra fysiske butikker til online, og der vil komme nogle teknologiske kvantespring, som vil forstærke udviklingen betydeligt, siger Stefan Plenge.

Investeringer
Han siger, at Nemlig.com viser den udvikling, der er på vej. Nemlig.com har rundet en milliard kroner i omsætning, og virksomheden oplever en årligt vækst på omkring 30 pct.

Ser man på årsregnskaberne, har virksomheden endnu ikke leveret overskud, men det viser ikke billedet for den reelle udvikling, siger Stefan Plenge.

– Hvis vi ville, kunne vi gøre Nemlig.com rentabel i morgen. Det kræver blot, at vi investerer i forhold til vores faktiske størrelse. Vi investerer langt mere end vores størrelse berettiger til. Vi investerer så massivt, fordi vi kan se, at Nemlig.coms forretningsmodel hænger fint sammen. Vi er meget fortrøstningsfulde, og derfor holder vi den kurs, som vi har lagt.

Nemlig.com fik i 2014 væsentligt forbedret mulighederne for at investere i virksomheden.

Den danske milliardær Anders Holch Povlsen købte sig ind i Nemlig.com og har i et par omgange tilført virksomheden er betydeligt millionbeløb.

– Vi har investeret massivt i de foregående år for at vi kunne håndtere den vækst, som vi har oplevet, og som vi tror på, at vi får fremadrettet. Vi har skabt en rigtig robust platform både logistisk, organisatorisk og teknologisk, som gør, at vi mere end nogensinde er klar til den fremtid, som vi tror der tegner sig.

Udviklingen
Stefan Plenge forventer, at både Nemlig.com og andre onlinesupermarkeder står foran en gevaldig udvikling.

– Jeg tror på, at vi inden for en overskuelig fremtid får langt mere inspirerende og sjove måder at købe varerne på. Noget kunne f.eks. være virtual reality, men det er også måden, man køber varerne på, der vil blive mere intuitiv, interessant og oplysende, så man får en form for interaktion med Nemlig.com og på den måde bliver inspireret til varer, man ikke lige havde forestillet sig, at vi havde eller at man havde behov for.

Helt konkret kommer Nemlig.com med et nyt udspil til efteråret. Her vil virksomheden præsentere en ny måde at samarbejde med leverandørerne på.

– I forbindelse med, at vi implementerede den nye e-handelsplatform i foråret, blev det muligt for de mange leverandører og de mange partnere, vi samarbejder med, at kunne bygge deres egen shop-i-shop på Nemlig.com. De kan skabe et univers, hvor kun deres varer er, og hvor kun deres historier bliver fortalt. I dag fortæller man de historier via videoer, men også nogle lækre billeder og gode tekster. I denne dedikerede butik kan kommunikationen målrettes 100 pct. til den enkelte kunde.

– Digitalt er det spændende, at man kan guide kunderne fra ét sted, f.eks. leverandørens egne sociale medier, direkte til butikken på Nemlig.com, som er totalt skræddersyet til den enkelte leverandør, og på den måde sikre, at kunden bliver i leverandørens univers.

Amazon
I moderne dagligvarehandel holder alle især øje med især onlinegiganten Amazon. Det gør Stefan Plenge også.

– En ting ved Amazon, som inspirerer mig, er deres appetit på at udforske nye muligheder og kaste sig ud i nye områder, der som udgangspunkt ikke kan lade sig gøre, men som for en dels vedkommende alligevel viser sig at kunne lade sig gøre.

– Jeg kan tydeligt huske, hvordan der bredte sig en højlydt latter for år tilbage, da Amazon lancerede nyheden om, at de ville teste droner. Nu er den gal igen med Amazon, sagde man. Faktum er bare, at tidligere på året lancerede Amazon den første testzone uden for London, hvor de garanterer levering inden for 30 minutter med drone til en række udvalgte kunder. Det gik fra at være løs snak til decideret test. Det skulle ikke undre mig, at Amazon bliver den virksomhed, der for alvor bringer dronerne i spil, siger Stefan Plenge.

DEL
Forrige artikelLeverandører giver tal for madspild
Næste artikelButikker får leveret varer i ellastbiler
Henrik Denman
Uddannet som journalist på Danmarks Journalisthøjskole i 1983. Har skrevet om dagligvarehandel og detailhandel generelt siden 1986, først som redaktør af fagbladet DetailBladet 1986-2007 og siden 2007 som journalist på Dansk Handelsblad. Skriver nyheder og reportager.