Hackere truer også netbutikker

Hackerangreb kan være dyre for netbutikker, hvis de er nede i længere tid

Foto: Colourbox

Detailhandlen skal i dag sikre sig, at butikkernes it-systemer og salgs- og kundedata beskyttes. Med den voksende onlinehandel skal detailhandlen også sikre sig, at deres webshops beskyttes mod nedbrud og hackere.

E-handlen spiller en stadig større rolle i detailhandlen. Derfor er det vigtigt for omsætningen i netbutikkerne, at teknikken fungerer.

Ifølge en international rapport fra Veeam, som omfatter 24 lande, koster ikke-planlagt nedetid virksomhederne millioner i tabt salg, mistede kunder og spildte timer.

Fokus på tre områder

Tre ud af fire nordiske virksomheder svarer, at nedbrud påvirker deres mulighed for at gennemføre den digitale transformation negativt og gør det sværere at sælge varer og tilbyde tjenester digitalt.

– Det er ikke usædvanligt, at nedbrud forekommer, når en webshop udsættes for øget trafik fra kunderne. Det kan betyde, at kunder ikke kan bestille det, de vil have, og i stedet går til konkurrenten, og at besøgende ikke bliver til kunder, siger Victor Engelbrechts Dohlmann, nordisk ansvarlig i Veeam.

Han siger, at webshopejere skal have fokus på tre områder for at sikre sig mod truslen fra hacker- og ransomwareangreb. Der er brug for en skalerbar it-løsning, som kan klare den øgede trafik på de store shoppingdage. Webshoppen skal bruge en it-sikkerhedsløsning, der kan klare cybersikkerheden. Der er brug for en it-løsning og en klar procedure, der kan sikre, at webshoppen kommer op at køre igen inden for minutter efter nedbrud.

DEL
Forrige artikelHvor er Coop på vej hen?
Næste artikelMejeriselskab vil lave gourmetis
Henrik Denman
Uddannet som journalist på Danmarks Journalisthøjskole i 1983. Har skrevet om dagligvarehandel og detailhandel generelt siden 1986, først som redaktør af fagbladet DetailBladet 1986-2007 og siden 2007 som journalist på Dansk Handelsblad. Skriver nyheder og reportager.