Grøntsager udfordrer forbrugernes kokkeevner

Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand

Flere og flere danske familier har kødfrie aftensmåltider på ugens menukort, ligesom dagligvarekæderne melder om et stigende salg af vegetarretter. Men tilsyneladende har dagligvarekæderne også et stort potentiale for at hæve grøntsagssalget yderligere, hvis butikkerne blev bedre til at inspirere forbrugerne til, hvordan de kan anvende grøntsagerne derhjemme.

Således peger 62 pct. af forbrugerne på barrierer i forbindelse med at købe og spise grøntsager, viser en undersøgelse som Kantar Gallup har lavet for Landbrug & Fødevarer på baggrund af svar fra 1.038 forbrugere.

Den største hæmsko blandt forbrugerne er, at næsten tre ud af ti (28 pct.) ganske enkelt mangler ideer til at variere de grøntsager, som de normalt spiser. Og cirka hver femte forbruger (19 pct.) oplever en barriere i indkøbssituationen og har svært ved at komme i tanke om de anvendelsesmuligheder, grønsagen byder på.

I undersøgelsen peger Landbrug & Fødevarer på, at danskerne oplever at have mere og mere travl end for få år tilbage og derfor også tyer til de sikre madløsninger i hverdagen, de i forvejen har erfaring med at lave.

– Det er – set i dette lys, vigtigt, at inspiration til nye måder at anvende grøntsager på tager udgangspunkt i de lettilgængelige råd og anvisninger, gerne med udgangspunkt i den enkelte grøntsag og gerne direkte i købsøjeblikket, lyder anbefalingen i undersøgelsen til dagligvarebutikkerne.

Tænker på madspild

Lidt flere end hver 7. forbruger (15 pct.) peger på, at det er svært at undgå madspild, når de køber grøntsager, ligesom den korte holdbarhed hurtigt gør grøntsagerne kedelige.

– Danskerne er i stigende grad opmærksomme på at undgå madspild og efterspørger løsninger hos fødevareproducenter og detailhandel, der kan bidrage til at mindske madspild. Grønterhvervet kan derfor med fordel gå forrest i at tænke i innovative løsninger, der hjælper danskerne med at undgå madspild, f.eks. med løsninger inden for nudging og dynamisk prissætning, lyder anbefalingen i forbrugerundersøgelsen, som det private/offentlige partnerskab Måltidspartnerskabet står bag sammen med DSK, Coop og Landbrug & Fødevarer.