Grøntsager udfordrer forbrugernes kokkeevner

Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand
Royal Unibrew 18.01.2018-24.01.2018

Flere og flere danske familier har kødfrie aftensmåltider på ugens menukort, ligesom dagligvarekæderne melder om et stigende salg af vegetarretter. Men tilsyneladende har dagligvarekæderne også et stort potentiale for at hæve grøntsagssalget yderligere, hvis butikkerne blev bedre til at inspirere forbrugerne til, hvordan de kan anvende grøntsagerne derhjemme.

Således peger 62 pct. af forbrugerne på barrierer i forbindelse med at købe og spise grøntsager, viser en undersøgelse som Kantar Gallup har lavet for Landbrug & Fødevarer på baggrund af svar fra 1.038 forbrugere.

Den største hæmsko blandt forbrugerne er, at næsten tre ud af ti (28 pct.) ganske enkelt mangler ideer til at variere de grøntsager, som de normalt spiser. Og cirka hver femte forbruger (19 pct.) oplever en barriere i indkøbssituationen og har svært ved at komme i tanke om de anvendelsesmuligheder, grønsagen byder på.

Resten af artiklen
er kun for vores abonnenter.

Bliv abonnent