Grøntkategorien har stort vækstpotentiale i butikkerne

Knap tre ud af fire forbrugere benytter oftest grøntsager som tilbehør i dag, men grøntkategorien rummer store vækstmuligheder, lyder det i ny undersøgelse

Foto: Dansk Handelsblad

Kødfrie retter vinder stigende popularitet på danskernes middagsborde og i kantiner. En undersøgelse fra Coop Analyse, viste tidligere på året, at 28 pct. af danskerne i dag har mindst én dag om ugen, hvor de ikke spiser kød mod 17 pct. i 2010.

Alligevel har forbruget af grøntsager et klart potentiale for yderligere vækst i de danske dagligvarebutikker. Det viser en ny forbrugerundersøgelse af danskernes holdninger og forbrug af grøntsager udarbejdet af Landbrug & Fødevarer i regi af det offentlige/private partnerskab Måltidspartnerskabet i samarbejde med Coop, De Samvirkende Købmænd og Dansk Gartneri.

1.038 forbrugere er blevet spurgt i undersøgelsen, og 72 pct. angiver, at de mest indkøbte grøntsager typisk indgår som tilbehør, mens 13 pct. ofte spiser grøntsagen som det vigtigste i retten.

Resten af artiklen
er kun for vores abonnenter.

Bliv abonnent