Grøntkategorien har stort vækstpotentiale i butikkerne

Knap tre ud af fire forbrugere benytter oftest grøntsager som tilbehør i dag, men grøntkategorien rummer store vækstmuligheder, lyder det i ny undersøgelse

Foto: Dansk Handelsblad

Kødfrie retter vinder stigende popularitet på danskernes middagsborde og i kantiner. En undersøgelse fra Coop Analyse, viste tidligere på året, at 28 pct. af danskerne i dag har mindst én dag om ugen, hvor de ikke spiser kød mod 17 pct. i 2010.

Alligevel har forbruget af grøntsager et klart potentiale for yderligere vækst i de danske dagligvarebutikker. Det viser en ny forbrugerundersøgelse af danskernes holdninger og forbrug af grøntsager udarbejdet af Landbrug & Fødevarer i regi af det offentlige/private partnerskab Måltidspartnerskabet i samarbejde med Coop, De Samvirkende Købmænd og Dansk Gartneri.

1.038 forbrugere er blevet spurgt i undersøgelsen, og 72 pct. angiver, at de mest indkøbte grøntsager typisk indgår som tilbehør, mens 13 pct. ofte spiser grøntsagen som det vigtigste i retten.

“Dette kan være udtryk for, at grøntsagerne ofte har en mere underspillet rolle i aftensmaden. Her ligger der et potentiale i at inspirere forbrugerne til at bygge måltider op omkring grøntsager. Det kunne handle om noget så simpelt som at sætte grøntsagen først i rettens navn, lyder det forbrugerundersøgelsens anbefaling til, hvordan man kan øge danskernes forbrug af grøntsager.

I undersøgelsen er forbrugerne blevet bedt om at angive, hvad de anser som det vigtigste ved køb af grøntsager. Her angiver 70 pct. af forbrugerne faktorer som sundhed, nemhed og smag som de vigtigste købsmotiver, mens “kun” fire ud af ti vægter prisen, og at grøntsagen er danskproduceret.

Under 10 pct. vægter, at grøntsagen kan fås i en lokal variant eller er klimavenlig. “Det er derfor især vigtigt adressere tvivl om usikkerhed om smag og anvendelse, hvis danskerne skal inspireres til at spise flere eller andre grøntsager. Det nytter ikke så meget at sænke prisen, sørge for lokalt og økologisk udbud, da en grøntsag i høj grad er “dømt ude”, hvis forbrugeren anser den for besværlig eller ikke ved, hvordan man får den gode smag frem”, fremhæves det i undersøgelsen.

Spirende grøntsalg

Ifølge undersøgelsen spiser ni ud af ti danskere mindst én gang om måneden gulerødder, løg, agurk, tomat og peberfrugt. Herefter følger salat, broccoli, ærter, svampe og blomkål som de mest købte grøntsager, men mens mange forbrugere spiser disse fem grøntsager på månedligt basis, er der markant færre, der spiser grøntsagerne på ugebasis.

“Sammenligner vi mellem at spise på månedligt og ugentligt basis er der f.eks. 50 procentpoints forskel på, om porrer spises ugentligt eller månedligt. Det kunne være ved disse grøntsager, at man skulle fokusere en kampagne, da grøntsagerne allerede er kendte og “inde i varmen”, lyder det i undersøgelsen.

Undersøgelsen har også inddraget en gruppe af trendsættere for at få et peg om, i hvilken retning efterspørgslen bevæger sig. Mens trendsætterne det seneste år i snit har købt 31 forskellige grøntsager, har gennemsnitforbrugeren købt 25. Desuden spiser trendsætterne på både ugentligt og månedligt basis flere grøntsager end gennemsnittet.

Her peges der i undersøgelsen også på, at trendsætterne oftere benytter deres mest indkøbte grøntsager til salat, vegetarretter og wok, ligesom de også har et større fokus på at undgå pasta, ris og brød.

“Dette rummer en gylden muligheden for grøntkategorien, idet mættende og sunde grøntsager kan gå ind og erstatte stivelsesholdige komponenter i aftensmaden”, lyder det.

Ifølge undersøgelsen er det allerede populære grøntsager som løg, tomater, broccoli og porrer, der rummer et stigende salgspotentiale, da disse typer oftere indgår i trendsætternes kost end hos de gennemsnitlige forbrugere.

Samtidig fremhæves der en særligt gunstig mulighed for at hæve salget af spidskål, spinat, squash og hvidkål betragteligt hos danskerne, der i dag ikke har et særligt stort forbrug af disse typer grøntsager.