Grillkul skal være nemmere at bruge

Danskerne elsker at grille kød over glohede kul. Faktisk er danskerne verdens mest grillende nation.
Men noget er ved at ændre sig. Et stigende antal danskere oplever, at det er besværligt og tidkrævende at grille med kul, og derfor er gasgrillen gennem de senere år blevet mere populær.
Det spiller måske ikke den store rolle for byggemarkedet, om det sælger den ene eller den anden type grill, men for dagligvarebutikken har det en betydning.
- Der er i Danmark fortsat et
stort salg af briketter, men vi har nok nået toppen. Det må vi og butikkerne gøre noget
ved, for stadig flere forbru
gere fokuserer på, at f.eks. optændingen af grillkul er besværligt. Den store udfordring bliver at fastholde og øge forbrugernes interesse i at grille på den ægte, naturlige måde over kul og briketter, forklarer Carsten Wandorf, adm. direktør i Fritz Schur Consumer Group, der bl.a. står bag salget af Heat Beads, Nature og Quick Glow briketter.
- Men grillkategorien og
briketter er af stor interesse og betydning for handlen, fordi en briketforbrugers kurv er op til 25 pct. større end en ikke briket kunde, viser bonanalyser. Forbrugere, der prioriterer den ægte grillsmag og hyggen omkring briketter, er ofte mere kvalitetsbevidste i situationen og køber derfor
også flere varer to tilbehør af høj kvalitet. Det har flere og flere butikker fået øjnene op
for, tilføjer han.
Kæder satser på grill
Som stor aktør inden for grillkategorien har hans
virksomhed fingeren på pul
sen, når det gælder danskernes madlavning over grillen.
- Danskerne er meget
glade for den udendørs kogekunst. Grillsæsonen er naturligvis mest spredt hen over sommersæsonen, men vi kan se en stigende tendens til, at
flere griller deres mad op til
juledagene i december.
Ifølge Carsten Wandorf er Danmark et udviklet grillmarked, hvor mange forbrugere prioriterer kvaliteten af grillmadlavningen højt, og det vil sige, at de gerne bruger penge på grillkul af god kvalitet og med lang brændetid.
Henriette Weinreich er Brand & Research Manager i Fritz Schur Consumer Group, og hun kender fra analyser det danske grillmarked i detaljer.
- Totalmarkedet for
briketter/kul er ca. 21.000 tons svarende til 3,8 kg pr. indbygger, hvor dagligvarehandlen skønnes til at sælge ca. 80 pct. og byggemarkederne resten. Hele 1,7 mio. danskere har en grill til at stå i hjemmet. Vi kan se, at grill er hot for både forbrugerne og handelen, og stort set alle kæder satser stort på grillkoncepter, siger hun.
For at gøre det nemmere for grill-folket at grille og sikre en hurtig optændingstid har Fritz Schur Consumer product udviklet en BBQ Air Jet Booster, der sikrer, at briketterne er klar til brug på otte minutter.
DANSKERNE OG GRILL
I samarbejde med Advice gennemførte Fritz Schur Consumer Products i sommeren 2013 en analyse med over 1.000 respondenter. Resultaterne viste bl.a. :
68 pct. af de adspurgte mener, at det er vigtigt, at briketterne er nemme at tænde op.
64 pct. af de adspurgte mener, at det er vigtigt, at briketterne har lang brændetid.
84 pct. af de adspurgte mænd står for indkøb af grillkul/briketter mod kun 39 pct. af kvinderne.
92 pct. af mændene står for optændingen mod 24 pct. af kvinderne.
83 pct. af mændene styrer grillen og det, der skal grilles, mod 28 pct. af kvinderne.
Mænd og kvinder deles nogenlunde ligeligt om at rydde op efter måltidet.
Kød og pølser er fortsat blandt de mest populære fødevarer at grille.

Resten af indholdet 
er kun for medlemmer.

Prøv 4 uger gratis