Grænsehandel undervurderet med 40 pct

Danskerne køber på årsbasis øl og sodavand, slik, vin og spiritus til billige priser for seks mia. kr. årligt i grænsesupermarkederne syd for den dansk-tyske grænse.
Det er betydeligt mere end Skatteministeriet hidtil har skønnet.
For første gang giver den største aktør inden for grænsehandlen i Tyskland, Fleggaard, et tal for, hvor stor grænsehandlen med nydelsesmidler er. I en rapport til Folketingets skatteudvalg angiver Fleggaard den danske grænsehandel med nydelsesmidler til at være ca. seks mia. kr.
Skatteministeriet opgør danskernes køb i de tyske grænsehandelsbutikker til omkring 4,25 mia. kr.
Men ifølge Fleggaardkoncernen, der driver ni Fleggaard grænsesupermarkeder plus otte Calle supermarkeder, ligger danskernes indkøb af billige nydelsesmidler altså ca. 40 pct. højere, end Skatteministeriet og politikerne hidtil har antaget.
Svensk grænsehandel
Oveni den tyske grænsehandel skal lægges danskernes indkøb af billig slik og sodavand og andre dagligvarer i Sverige. Ifølge helt nye tal fra det svenske analyseinstitut HUI Research køber danskerne dagligvarer i Sverige for ca. 1,3 mia. kr. om året.
Danskernes samlede grænsehandel ligger dermed i dag på ca. 7,3 mia. kr. alene på billige nydelsesmidler og andre dagligvarer.
Folketingets skattepolitikere erkender problemet med den omfattende grænsehandel, der er vokset i de senere år. Flere skatteordfører siger til Dansk Handelsblad, at det var en rigtig beslutning, Folketinget tog sidste år, da man fjernede sodavandsafgiften og sænkede ølafgiften.
- Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at lavere sodavandsafgift er gavnlig for at sænke grænsehandlen, siger Venstres skatteordfører, Torsten Schack Pedersen.

Resten af indholdet 
er kun for medlemmer.

Prøv 4 uger gratis