Hvor godt husker du dit yndlingslogo?

Ugens kommentar, Ellen Breddam, varemærkechef, Plougmann Vingtoft

Ellen Breddam varemærkechef Plougmann Vingtoft
Foto: Plougmann Vingtoft

Det kan være svært at huske ansigter og navne på mennesker, og selv med varemærker kan der være store problemer, specielt hvis virksomheden skifter visuel identitet.

Et eksempel er virksomheden Dong Energy, som for nylig har skiftet navn til √ėrsted med dertil h√łrende ny brandidentitet.

Navneforandringen er en hyldest til den verdensber√łmte dansker H.C. √ėrsted, der bl.a. opdagede elektromagnetismen og et n√łdvendigt skifte, der afspejler virksomhedens m√•l om at g√• forrest i kampen for en verden udelukkende baseret p√• gr√łn energi.

En vision, der hænger dårligt sammen med navnet Dong, som er en sammentrækning af Dansk Olie og Naturgas og et levn fra de dage, da energiselskabet primært satsede på olie- og gasproduktion.

Med det nye √ėrsted-brand siger man ogs√• farvel til Dong-logoets karakteristiske r√łde farve. I stedet har man valgt at bruge farven bl√•, der har referencer b√•de til virksomhedens skyh√łje ambitioner og til himlen og luften, der er vindens dom√¶ne.

En dristig satsning, hvis man skal tage en relativt ny unders√łgelse fra websitet Signs.com, for gode varer. Her skulle 150 amerikanere tegne 10 kendte logoer kun ud fra hukommelsen og det, der fremstod allertydeligst i erindringen for hovedparten af fors√łgspersonerne, var logoernes farve.

For meget forandring skaber forvirring
I testen skulle deltagerne blandt andet fors√łge at gengive Apples ber√łmte √¶bleformede logo.

Logoet har √¶ndret udseende fem gange og har i √•renes l√łb v√¶ret udgjort af b√•de et regnbuefarvet √¶ble (1977), et bl√•t √¶ble (2002), og senest af et minimalistisk, sort √¶ble.

På trods af eller måske på grund af dette formåede kun en femtedel af deltagerne at tegne Apple-logoet korrekt, og det selvom mere end 600 millioner mennesker ejer Apple-produkter.

Fors√łgspersonerne blev ogs√• bedt om gengive Ikeas logo, der ligeledes har skiftet udseende fem gange siden grundl√¶ggelsen i 1951.

Allerede i 1967 introducerede man formen p√• det kendte Ikea-logo med oval baggrund inde i en rektangel, men det var f√łrst i 1983, at farverne i logoet blev √¶ndret til bl√• og gul som i det svenske flag.

En farvekombination man har holdt fast i lige siden, hvilket formentligt ogs√• er grunden til, at hele 40 pct. af fors√łgspersonerne huskede den ovale baggrund og var i stand til at gengive farverne i logoet.

Knapt så godt gik det for Adidas’ stribede logo, som blot 12 pct. af deltagerne formåede at tegne nogenlunde præcist.

Ofte huskede man et tidligere logo, tegnede et forkert antal striber eller farvede logoet bl√•t, sk√łnt Adidas‚Äô logoer altid har v√¶ret sorte.

En mulig forklaring på den lave succesrate kan være, at selv om Adidas kun har skiftet logo få gange, så har man hver gang benyttet ret forskellige former i logoet, hvilket er med til at skabe forvirring hos forbrugeren.

Unders√łgelsen viser med andre ord, at man skal v√¶re forsigtig med at pille alt for meget ved ens brandidentitet/logo, n√•r det med j√¶vne mellemrum skal have et designm√¶ssigt l√łft.

Forbrugerne husker nemlig dine logoers farver og de simple elementer forbl√łffende godt.

Et r√•d til mindre virksomheder, der er i gang med at bide sig fast i et givent marked, kunne derfor v√¶re kun at lave sm√• √¶ndringer i farve eller form p√• deres logoer, med mindre de som √ėrsted/ Dong Energy bevidst √łnsker at g√• nye veje.

Logoet er nemlig ét af de allervigtigste kendetegn for forbrugerne, når de skal adskille dine produkter fra konkurrenternes.

Gode råd omkring valg af og brug af logoer
Et godt logo er enkelt i designet, hvilket g√łr det nemt at huske for forbrugerne.

Et godt logo skaber ved hj√¶lp af farver og former, en f√łlelse hos den der ser det.

Derved huskes det bedre n√¶ste gang, der opst√•r en k√łbssituation.

Et godt logo bruges konsistent, dvs. det må ikke ændres radikalt og for tit.

Som nævnt ovenfor, er de meget kendte logoer kun opdateret få gange i deres levetid, hvilket hjælper til at forbrugerne bedre husker dem.

Evolution frem for revolution. Et godt logo er originalt. Det er de originale mærker/navne, som fanger forbrugerens opmærksomhed og bider sig bedst fast i erindringen.