Den gode smag af innovation

Fødevareinnovation smager ikke altid lige godt. Købmændene og butikscheferne kan hjælpe producenterne på rette spor. Debatindlæg skrevet af Lone Ryg Olsen, Danish Food Cluster

Af Lone Ryg Olsen, direktør, Danish Food Cluster

En var besk og bitter. En anden var først sød og siden bitter. En tredje var syrlig og samtidig besk.

Vi taler om smagsprøver på et nyt plantebaseret kosttilskud, der har stort potentiale til at hjælpe kvinder lettere gennem overgangsalderen og måske også gøre noget godt for fordøjelsen. Der var bare et problem.

Den fermenterede drik smagte ikke særlig godt. Faktisk direkte væmmeligt. Og selv om producenten havde fået hjælp af kompetente folk til at maskere den beske smag, var den ikke sådan at skjule.

Quinoa-vinder
Bedre gik det til en smagning, jeg var til for nylig på vores hjemmebane i Agro Food Park.

Emnet var en ny drik baseret på kornsorten quinoa, der vokser naturligt i Andesbjergene og har et højt indhold af proteiner, gode fedtstoffer og aminosyrer.

Værterne var de entreprenante folk fra Helsetek, der sammen med Aarhus Universitet, Business Lolland-Falster og Future Food Innovation har udviklet en fermenteret quinoa-drik rettet mod børn, der både skal være top sund og smage godt.

Også quinoa har det med at smage kedeligt, men denne gang var det lykkes producenten med hjælp fra smagseksperten Lisbeth Ankersen fra InnovaConsult at tviste smagen ved hjælp af hindbær, rabarber, jordbær, mango og passion.

Vi, der var til smagningen, stemte om det, og versionen med mango og passion var vinder, men faktisk fik alle variationerne den ultimative opbakning: Smagerne var klar til at købe produktet.

Netop dét er pointen. Det hjælper ikke noget at have et produkt med en fantastisk ernæringsmæssig profil, hvis det ikke smager så godt, at forbrugerne vil købe det. Her går fødevareudviklere nogle gange galt i byen, fordi de brænder for produktets mere tekniske egenskaber.

Vegansk gummi
Det lærte jeg på den hårde måde under oktobers fødevaremesse Anuga i Køln, der er en af verdens største. Her var der stor tilstrømning til de stande, der promoverede produkter til erstatning for kød og mejeriprodukter.

Hvem havde de gode produkter, der vil vinde forbrugernes gane og hjerte?

Hvor var de nye mærker, der ikke bare rider på en kortvarig bølge, men har potentialet til at blive en fast del af sortimentet. Eller sagt med andre ord: Hvem kunne på Anuga præsentere veganske varer, der faktisk smagte godt?

Svaret var: Ret få.

Messen var en lang ørkenvandring af i bedste fald neutrale produkter, i værste fald gummiagtig osteerstatning, tør ”hakkebøf” og ganeklæbende smørepålæg.

Der var en undtagelse. Danske Naturli’ Foods vakte opsigt med et blandingsprodukt, der smeltede i munden og havde en dejlig salt og nøddeagtig smag.

Hemmeligheden, fortalte Naturli’s Henrik Lund mig på messen, var at have det samme smelteforløb som de produkter, Naturli’ er alternativ til.

Det er lykkes ved hjælp af blandt andet økologiske mandler og sheaolie.

Tæt på kunderne
Men for andre af de nye produkter, der bejler til en plads på butikkernes og nethandlens hylder, er de basale ting ikke kommet på plads.

Smagen giver ikke genkøb, eller også er prisen så høj, at kunden efter den første begejstring vælger noget andet.

Her kan købmænd og butikschefer spille en særlig rolle som dem, der er tæt på kunderne.

Til jer, der arbejder i frontlinjen og møder forbrugerne hver dag: Brug butikken som et testcenter, hvor nye fødevarer kan testes og debatteres.

Giv sparring til lokale producenter af innovative produkter.

De har brug for det, og I har brug for nye spændende produkter i butikken, der giver den gode snak med forbrugerne - og en anden oplevelse end på nettet.