God vind i 2018

Ugens kommentar, Per Thau, koncernchef Dagrofa

Per Thau. Foto: Dagrofa

Banen, som skal være med til at sikre aktørerne i dansk dagligvarehandel kundernes gunst, er her ved indgangen af 2018 kridtet skarpere op end nogensinde.

På den ene banehalvdel er pris og sortiment de velkendte virkemidler, som i disse tider er med til at fjerne nogle af de klassiske grænsefl ader mellem discount og supermarked.

Det medfører, at discountkæderne udvider deres sortimenter, og supermarkedernes modsvar er prisnedsættelser på en lang række dagligvarer.

Grænserne mellem butiksformerne rykkes, man behøver ikke kun gå i discount for at få en skarp pris, eller i supermarkeder for at få et bredt udvalg.

Det er ikke længere et enten eller, men et både og.

I en af de seneste prisanalyser (Søndagsavisen 25.1) er der en prisforskel på omkring 4 pct. mellem Aldi, Lidl, Bilka, Føtex, Fakta, Netto og Meny, og det siger sig selv, at det er ikke en forskel, der flytter kunder.

Der skal mere end pris til for at flytte kunder i dansk dagligvarehandel.

Derfor er der også en stor kreativitet for at bryde ud af den konformitet, som har præget branchen i en årrække.

Der skal tænkes nyt, både for at fastholde og tiltrække nye kunder.

Det sker blandt andet gennem udviklingen af en stærk digital platform, tættere dialog med forbrugerne, omlægning af annoncering, en konstant udvikling af sortimentet, stadig mere fleksible indkøbsmuligheder samt opkøb af kompetencer uden for den traditionelle handel.

Som aktør i dagligvarehandlen er det op til hver enkelt udbyder at spille med på de dele af banen, hvor man mener, der er det bedste fundament for fremadrettet vækst og profitabilitet.

Det er befriende at opleve, hvordan branchen som helhed tænker innovativt, med visioner for fremtiden, og det er godt for branchen.

Det er det, der kan genskabe væksten i dagligvarehandlen.

Priskrig, tanker om droner og personaleløse butikker, døgnåbent, kreditgivning til kunderne og andre mere spektakulære tiltag skaber næppe væksten alene, men de kan naturligvis være underholdende indslag undervejs.

I Dagrofa kommer vi i 2018 til at fokusere på det, vi er bedst til. Det stærke købmandsskab som er forankret lokalt, fødevareoplevelser med udgangspunkt i et stort kvalitets-sortiment, bakket op af et højt serviceniveau i butikkerne, samt naturligvis vores discountmatch med dagligvarer til konkurrencedygtige priser.

Det er den retning, vi tager.

Sejlet er rebet og på ægte sejlemaner vil jeg ønske god vind til alle jer, som har lagt kursen for 2018 – vi mødes helt sikkert derude mellem bølgetoppene.