God vind i 2018

Ugens kommentar, Per Thau, koncernchef Dagrofa

Per Thau. Foto: Dagrofa

Banen, som skal v√¶re med til at sikre akt√łrerne i dansk dagligvarehandel kundernes gunst, er her ved indgangen af 2018 kridtet skarpere op end nogensinde.

På den ene banehalvdel er pris og sortiment de velkendte virkemidler, som i disse tider er med til at fjerne nogle af de klassiske grænsefl ader mellem discount og supermarked.

Det medf√łrer, at discountk√¶derne udvider deres sortimenter, og supermarkedernes modsvar er prisneds√¶ttelser p√• en lang r√¶kke dagligvarer.

Gr√¶nserne mellem butiksformerne rykkes, man beh√łver ikke kun g√• i discount for at f√• en skarp pris, eller i supermarkeder for at f√• et bredt udvalg.

Det er ikke længere et enten eller, men et både og.

I en af de seneste prisanalyser (S√łndagsavisen 25.1) er der en prisforskel p√• omkring 4 pct. mellem Aldi, Lidl, Bilka, F√łtex, Fakta, Netto og Meny, og det siger sig selv, at det er ikke en forskel, der flytter kunder.

Der skal mere end pris til for at flytte kunder i dansk dagligvarehandel.

Derfor er der også en stor kreativitet for at bryde ud af den konformitet, som har præget branchen i en årrække.

Der skal tænkes nyt, både for at fastholde og tiltrække nye kunder.

Det sker blandt andet gennem udviklingen af en st√¶rk digital platform, t√¶ttere dialog med forbrugerne, oml√¶gning af annoncering, en konstant udvikling af sortimentet, stadig mere fleksible indk√łbsmuligheder samt opk√łb af kompetencer uden for den traditionelle handel.

Som akt√łr i dagligvarehandlen er det op til hver enkelt udbyder at spille med p√• de dele af banen, hvor man mener, der er det bedste fundament for fremadrettet v√¶kst og profitabilitet.

Det er befriende at opleve, hvordan branchen som helhed tænker innovativt, med visioner for fremtiden, og det er godt for branchen.

Det er det, der kan genskabe væksten i dagligvarehandlen.

Priskrig, tanker om droner og personalel√łse butikker, d√łgn√•bent, kreditgivning til kunderne og andre mere spektakul√¶re tiltag skaber n√¶ppe v√¶ksten alene, men de kan naturligvis v√¶re underholdende indslag undervejs.

I Dagrofa kommer vi i 2018 til at fokusere p√• det, vi er bedst til. Det st√¶rke k√łbmandsskab som er forankret lokalt, f√łdevareoplevelser med udgangspunkt i et stort kvalitets-sortiment, bakket op af et h√łjt serviceniveau i butikkerne, samt naturligvis vores discountmatch med dagligvarer til konkurrencedygtige priser.

Det er den retning, vi tager.

Sejlet er rebet og p√• √¶gte sejlemaner vil jeg √łnske god vind til alle jer, som har lagt kursen for 2018 – vi m√łdes helt sikkert derude mellem b√łlgetoppene.