Glæden ved at gå glip af noget

Ugens kommentar af Mona Juul, adm. direktør, Envision

Foto: Ulrik Samsøe Figen

Jeg er sikkert ikke den eneste, der engang imellem drømmer om at slippe for f.eks. en konfirmation, en personalefest eller sågar et udsalg… Det handler ikke bare om lyst og ugidelighed. Det handler også om prioritering af tid og behovet for at være sig selv. Et emne, der på niveau med vejret er et sikkert hit, hvis du tager dig sammen og kommer af sted til den der konfirmation alligevel.

Næsten hver anden dansker føler nemlig, at de har for lidt tid. Selv om vi faktisk har mere tid end nogensinde. (Gallup/Berlingske, 2015). En anden undersøgelse viser også, at mere end hver tredje ikke har tid til sig selv i hverdagen, at vi savner “mig-tid”, og at vi tager arbejdet med hjem (OnePoll/Fuzetea, 2017).

De fleste danskere kender sikkert til, at dagene flyver af sted, og at arbejdet stjæler det meste af tiden i hverdagene. For når vi endelig har fri fra arbejde, så er der for mange jobs tilfælde alligevel mails, som nemt kan besvares fra mobilen, og pludselig er fritiden også gået med arbejde.

Vi glemmer simpelthen at koble fra. Vi glemmer at give os selv tid, og vi glemmer den lille pause i hverdagen, der skal oplade vores indre batterier. Faktisk kan det ifølge lægerne få ret alvorlige konsekvenser, hvis vi ikke husker at koble fra og holder tiltrængte pauser i vores travle liv…

I en tid, hvor alting går stærkt, er det derfor nu blevet en luksus at have god tid. Nogen taler endda om at være rig på tid. Vi kan selvsagt løse udfordringen med tid på mange måder. Vi kan lære at leve med det, vi kan forlade trædemøllen, som nogen vil udtrykke det, eller vi kan benytte os af nogle af de mange servicer, som der kommer flere og flere af.

Det er mange år siden, at jeg første gang så et stillerum i et engelsk stormagasin. Altså et rum, hvor du mit i shoppefeberen kan tage en pause. Det ikoniske stormagasin Selfridges i London har også åbnet et ”Silence Room”. Jeg formoder, at det ikke bare er en god service, men sikkert også en god forretning. For med lidt restitution og stilhed er de fleste sikkert klar til at gå shop-amok igen.

Taskrabbit.com har taget det et skridt videre. Her kan du f.eks. hyre en anden til at stå i kø for dig. Du kan også få en ’task rabbit’ til at handle for dig, installere dit nye tv eller måske mest interessant – få en til at samle dine IKEA-møbler.

Også inden for kultur og fritid er der begyndt at dukke alternative måder at få tiden til række på. The Metropolitan Museum of Art har f.eks. lavet en Workout Tour. Konceptet kombinerer træning og kulturoplevelse. Inden museet åbner, kan man booke en 45 min. koreograferet workout. Let løb rundt mellem skulpturer og squats foran særlige udstillinger og strækøvelser ved malerier, der kræver lav puls.

For ikke at gå glip af noget (FOMO – Fear of Missing Out) kan vi sikkert inden længe kombinere løb og udsalg i butikkerne – med indlagte pauser…

Med mindre vi hellere vil satse på at gå glip af noget (JOMO – Joy of Missing Out). Her er der selvfølgelig også hjælp at hente. F.eks. findes der nu fitness-hold, hvor der trænes i at bekæmpe træthed: Napercise.

Det er heller ikke kun i skolen eller til hemmelige møder, at mobiltelefonen bliver tilbudt en pause. Flere butikker og restauranter tilbyder nu at passe din telefon. Nogen skriver ”fri parkering til din mobil”, andre kalder det ”phone nursery”. Det er samme tendens, der ligger bag, at papirkalenderen på trods af digitaliseringen igen vinder frem. Den bedste app i AppStore sidste år blev da også ’Calm’, som hjælper dig med at slappe af.

Personligt synes jeg, det meste er ret sjovt og knap så relevant. Jeg har selvfølgelig også valgt her at nævne nogle lidt skæve koncepter frem for de mere klassiske som e-handel og måltidsløsninger. Men der er ingen tvivl om tendensen. Og der er ingen tvivl om, at detailhandlen bør tænke i kundernes tid. Hvad kan vi tillade os at spilde kundernes tid med? Hvad kan vi hjælpe kunderne med? Hvor er der basis for ny forretning med udgangspunkt i tid?