Frisko is bliver produceret bæredygtigt

Inden 2020 skal alle Frisko is være Rainforest Alliance certificeret.

Den kakao, som Frisko anvender til produktion af is, er Rainforest Alliance certificeret. Foto: Frisko

Frisko is, der er en del af Unilever, har sat sig et nyt mål for at imødekomme danskernes krav om bæredygtighed. Inden 2020 skal alle Frisko is være produceret med Rainforest Alliance certificerede produkter, hvor det er muligt.

Frisko is er allerede i gang med at føre planen om bæredygtige produkter ud i livet. Den kendte Magnum-is er blevet fuldt Rainforest Alliance certificeret, og nu gælder det i de kommende år at gøre produktionen af de øvrige is i Friskos sortiment bæredygtig.

I dag har Frisko Rainforest Alliance certificeret knap 70 pct. af selskabets is med kakao.
Ditte Meyer, Brand Manager hos Frisko, siger, at de danske forbrugere i stigende grad stiller krav til de produkter, som de køber i detailhandlen.

– Det betyder, at danskerne ikke blot stiller krav om god smag og kvalitet, men også til den påvirkning, deres indkøb har på miljø og samfund. De krav lytter vi til, siger hun.

2020 målet

Unilever-koncernen har opstillet et mål for bæredygtighed, der rækker frem til 2020. Målet er, at alle de landbrugsfødevarer, som Unilever anvender i koncernens mange produkter, skal være bæredygtigt produceret inden 2020. Det gælder alle de hovedingredienser, der er i fødevarer fra Unilever.

– Vores is skal således være bæredygtigt produceret i fremtiden. Det er især vigtigt med kakaoen, for den er der meget fokus på. Her kan vi sikre os, at den bliver bæredygtigt produceret, når vi kun køber Rainforest Alliance certificeret kakao.

– Når man i Unilever sætter et mål om at være en bæredygtig virksomhed, har det en påvirkning på verden, fordi vi har den størrelse, som vi har. Vi kan også se, at det er den vej, forbrugerne går, og det er en tendens, der er kommet for at blive. Det er vigtigt for forbrugerne, at de har det godt med det, de har købt, når de går i supermarkedet, siger Ditte Meyer.

Hun siger, at dagligvarekæderne og detailhandlen konstant har fokus på de stærkeste forbrugertrends.

– Det har vi naturligvis også, og det er naturligt for os at sætte barren højt. Det er også derfor, vi gerne vil melde bredt ud, at vi inden 2020 udelukkende vil anvende landbrugsråvarer, der er 100 pct. bæredygtigt produceret, siger Ditte Meyer.

DEL
Forrige artikelGrænsehandlen er reelt på syv mia. kr.
Næste artikelHjælp forbrugerne til et endnu mere bæredygtigt forbrug
Henrik Denman
Uddannet som journalist på Danmarks Journalisthøjskole i 1983. Har skrevet om dagligvarehandel og detailhandel generelt siden 1986, først som redaktør af fagbladet DetailBladet 1986-2007 og siden 2007 som journalist på Dansk Handelsblad. Skriver nyheder og reportager.