Fremtiden er lige om hjørnet

Foto: Ulrik Samsøe Figen

Det sker usandsynligt sjældent, at nogle af de allermest teknologistærke internationale detailhandlere er i nabolaget. Begivenheden bliver endnu større, når de så oven i købet er i selskab med et udvalg af digitale frontløbere og folkene bag de nyeste e-forretningsmodeller, og de alle sammen fortæller noget om, hvad de har gang i.

Det var imidlertid tilfældet på den internationale detailkonference Shoptalk Europe, der løb af stabelen i Bella Centeret i København fra 8. til 11.oktober.

Faktisk var den endnu ikke slut, da denne uges Dansk Handelsblad gik i trykken.

Men de fremtidsperspektiver, der tegnede sig allerede på førstedagen, hvor jeg besøgte Shoptalk, var tankevækkende.

Tag nu bare dr. Hui Cheng, som leder udviklingscenteret JDX for den kinesiske onlinegigant JD.com, der har verdens største detailvirksomhed Walmart som aktionær.

Han fortæller uden de store armbevægelser bl.a., at man allerede nu har hele syv forskellige slags droner i arbejde med at bringe varer ud – og så bliver fremtiden i den grad nærværende og rykker nærmere på, end mange os umiddelbart har forestillinger om.

Samtidig tøffer små selvstyrende enheder rundt i kinesiske byer som mobile pakkebokse, kunderne selv kan hente deres bestillinger ud af.

JD.com arbejder desuden med en drone, der kan transportere et helt ton varer og nå ud i de fjerneste afkroge af Kina.

Der kan den så eksempelvis tage den lokale frugt og grøntsagshøst med på tilbagevejen – eller udfylde andre transportbehov for lokalsamfundet. Mulighederne er uendelige, når ansvarlighedsinitiativer også står højt på dagsordenen.

Og i det hele taget står det måske ikke så dårligt til for det menneskelige aspekt i fremtidens detail, selv om big data, digitalisering og teknologiudvikling fylder meget i overskrifterne. Og selv om robotter og automatisering kan koste jobs.

En af de vigtigste bestræbelser for de store detaillister går nemlig ud på at forstå mennesker bedre – som kunder for at kunne servicere hver enkelt bedre end i dag. Og som ansatte, fordi fremtiden kræver mere specialiserede medarbejdere, der som et resultat af en almindelig udbuds- og efterspørgselsmekanisme kan tillade sig at stille større krav.

En af de bedst besøgte sessioner på Shoptalk mandag formiddag stod Martin Wild for. Han er digital direktør i den tyske elektronikgigant MediaMarktSaturn, der for nylig blev udskilt fra Metro Group.

Martin Wild bevægede sig helt ind i den menneskelige hjerne i sit oplæg, der handlede om at nå kunden ved hjælp af interaktive teknologier. For at forstå hvorfor vi gør, hvad vi gør, må fremtidens detailhandler kunne sin neurologi!

Set i lyset af de globale trends, der er i gang med at forandre detailhandels- landskabet grundlæggende, blegner sidste uges store hjemlige nyhed om, at Kvickly rykker ud af Randers Storcenter – hvor Bilka til gengæld flytter ind til næste sommer.

I rivaliseringen mellem kæmperne Coop og Dansk Supermarked går der hermed endnu et stik til Dansk Supermarked.

Det får uden tvivl også en effekt lokalt i Randers og opland, for Bilka trækker med sikkerhed mere handel end en Kvickly i overstørrelse. Formanden for centeret har sagt til den lokale avis, at han forventer, at Bilka vil øge antallet af besøgende kunder fra i dag tre til fire millioner. Men i det lidt længere perspektiv? Hypermarkedet er absolut ikke et fremtidssikret butiksformat, så Dansk Supermarked har en bunden opgave i at genopfinde Bilka mange gange i årene fremover for at sikre, at randrusianere og andre i oplandet bliver ved med at komme der.

DEL
Forrige artikelDefco får igen røde tal på bundlinjen
Næste artikelKiosker udenfor kæder kæmper med omsætningen
Jesper Veber Knudsen
Har i mere end 15 år siden uddannelsen på Danmarks Journalisthøjskole beskæftiget sig med erhvervsjournalistik om især detailhandel og fødevarer. Før Dansk Handelsblad har han bl.a. arbejdet på Foodwire.dk, Økologi & Erhverv og som medredaktør på Levnedsmiddelbladet. Er daglig leder af bladets redaktion og skriver især nyheder og analyser.