Forskning skal styrke danske fødevarevirksomheder på verdensscenen

En ny strategi for fødevareforskning skal styrke Danmarks globale position. Bag initiativet står interesseorganisationer sammen med ti toneangivende virksomheder fra fødevareklyngen

Arla styrkede sin forretning i andet kvartal 2018. Foto: Arla Foods

Der er brug for et øget fokus på forskning og innovation i fødevareklyngen, hvis Danmark også i fremtiden skal bryste sig af at være en af verdens stærkeste fødevareklynger.

Sådan lyder det i ny fødevareforskningsstrategi gældende frem mod 2030, som Landbrug & Fødevarer, DI Fødevarer og virksomheder som Arla, Danish Crown, Chr. Hansen og Foss offentliggør i dag.

– Faldende bevillinger til den strategiske fødevareforskning kan risikere at sætte en stopper for væksten i fødevareklyngen. Det scenarie må vi for alt i verden ikke ende i, siger Karen Hækkerup, adm. direktør i Landbrug & Fødevarer om initiativet.

– I 2030 vil der være en mia. flere munde at mætte i verden, og hvis den danske fødevareklynge kan blive verdensbefolkningens foretrukne forsyner af sikre, bæredygtige og kvalitetssikre fødevarer, så har vi her en mulighed for et nyt væksteventyr. Den chance skal vi sørge for at gribe, fortsætter hun.

Syv fokusområder
Målet med strategien er, at Danmark også i 2030 har en af verdens stærkeste fødevareklynger, og at branchen gør sit for at tackle globale udfordringer som befolkningsvækst, ressourceknaphed, klimabelastninger og livsstilsygdomme.

Strategien peger på syv felter i fødevareklyngen, hvor der med fordel kan investeres i fællesskab.

Blandt indsatsområderne er bæredygtig råvareproduktion via cirkulær økonomi, produkter til den globale forbruger, fødevarer der bidrager til sundhed og velvære og bedre udnyttelse af big data.

Den danske fødevareklynge eksporterer varer for ca. 155 mia. kr., svarende til 24 pct. af Danmarks samlede vareeksport.