Ford gør klar til hybrid varebil

Hybridversionen af Transit Custom vil i byerne kunne køre på ren el-drift.

Fords hybrid varebil vil kunne køre på med ren eldrift i for eksempel byerne, når der er strøm nok på batteriet, mens en kombination af el- og forbrændingsmotoren tager over, når batteriet er tomt. Foto: Ford

I første omgang er det de største byer, der melder ud, at de om en årrække vil forbyde biler, der kører på benzin eller diesel. Det gælder også varebiler.

Når den udvikling for alvor kommer i gang, vil også mindre og mellemstore handelsbyer forbyde de traditionelle varebiler. Den udvikling har man naturligvis spottet hos bilfabrikkerne, hvor nogle af de store producenter som Renault, Mercedes-Benz og Nissan har arbejdet med at udvikle elvarebiler i flere år.

Ford melder sig nu også på banen med varebiler, der kan få tilladelse til at distribuere varer i byerne i fremtiden.

I løbet af 2019 forventer Ford at introducere en plugin-hybridudgave (PHEV) af den mellemstore varebil Transit Custom. Den vil kunne køre på med ren eldrift i for eksempel byerne, når der er strøm nok på batteriet, mens en kombination af el- og forbrændingsmotoren tager over, når batteriet er tomt.

Hybridbilen bliver Fords første bud på biler, der kan køre i byerne uden at forurene. Ford arbejder samtidig på at udvikle en egentlig elbil. Den er ved at blive testet i London, men i første omgang sker udviklingen af elvarebilen i et tæt samarbejde med distributionsfirmaet DHL, som i løbet af 2018 får produceret 2500 nye elvarebiler hos Ford.

Ford kan foreløbig ikke svare på, hvornår elvarebilen vil blive lanceret på det øvrige marked.

DEL
Forrige artikelNu kan man tale til varebilen
Næste artikelBilligere smør har afløst frygt for julekrise
Henrik Denman
Uddannet som journalist på Danmarks Journalisthøjskole i 1983. Har skrevet om dagligvarehandel og detailhandel generelt siden 1986, først som redaktør af fagbladet DetailBladet 1986-2007 og siden 2007 som journalist på Dansk Handelsblad. Skriver nyheder og reportager.