Forbruget af alkoholfri øl stiger markant

Alene det seneste år er salget af alkohol fri øl steget med 19 pct., viser tal fra Bryggeriforeningen.

Flere danskere vælger alkoholfri øl, viser tal fra Bryggeriforeningen. Foto: Bryggeriforeningen

Danskernes forbrug af alkoholfri øl er mere end tredoblet i løbet af de seneste fire år, viser nye tal fra Bryggeriforeningen.

Danskerne købte i 2014 938.700 liter alkoholfri øl, og i år når salget op på mindst 3,2 mio. liter.

Det seneste år er salget af alkoholfri øl steget markant, idet det er steget med 19 pct. til over ni mio. dåser og flasker. Alkoholfri øl må ifølge lovgivningen indeholde op til 0,5 pct. alkohol.

Ifølge Bryggeriforeningen er en af forklaringerne på den stigende interesse for alkoholfri øl, at de danske bryggerier nu tilbyder forbrugerne flere alkoholfrie øl at vælge imellem. Desuden er brygmestrene blevet bedre til at fremstille alkoholfrit øl, der smager godt.

– Et stigende antal forbrugere går op i sundhed og en aktiv livsstil, og alkoholfri øl passer rigtig godt til den forbrugertrend, siger Bryggeriforeningens direktør, Niels Hald, i en pressemeddelelse.

For tre år siden var der kun enkelte danske øl uden alkohol på butikshylderne, mens ølnydere nu kan smage sig gennem hele 14 danske øl med mellem 0,0 pct. og 0,5 pct. alkohol.

 

DEL
Forrige artikelRema tager teten i piskefløde-priskrig
Næste artikelCoop giver gratis julemad til socialt udsatte
Henrik Denman
Uddannet som journalist på Danmarks Journalisthøjskole i 1983. Har skrevet om dagligvarehandel og detailhandel generelt siden 1986, først som redaktør af fagbladet DetailBladet 1986-2007 og siden 2007 som journalist på Dansk Handelsblad. Skriver nyheder og reportager.