Forbrugertilliden til kød er i bund

At forbrugernes tillid til ejendomsmæglere og brugtvognsforhandlere kan ligge på et lille sted, er ikke nogen stor nyhed. Men at danskernes tillid til kød nærmest styrtdykker, så forbrugerne har næsten lige høje tanker om kød og brugte biler, vil nok overraske en del.
Det er imidlertid resultatet af en forbrugerundersøgelse, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har offentliggjort. Både kød og brugte biler ligger i bunden af tillidsskalaen.
- Kødmarkedet falder kraftigt i den samlede vurdering, især fordi forbrugernes tillid er lav, forklarer Agnete Gersing, direktør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
I analysen har forbrugerne vurderet 50 danske forbrugermarkeder på tillid, gennemsigtighed og markedets opfyldelse af forventninger.
Især servicemarkederne, hvor forbrugerne køber en ydelse eller et abonnement, volder problemer. Forbrugerne vurderer typisk, at gennemsigtigheden på den type markeder er lav.
- Forbrugerne har ofte svært ved at sammenligne priser og kvalitet, når det ikke er et konkret produkt, de står med i hånden, siger Agnete Gersing.
Kød dumper Kød er til gengæld et konkret produkt, og her vender forbrugerne tommelfingeren nedad i deres bedømmelse.
De 50 forbrugermarkeder er angivet med en FFI-score (forbrugerforholdsindeks), og den gennemsnitlige FFI-score er 75,7.
Markedet for kød scorer dårligst med en FFI-score på 65,5 efterfulgt af brugte biler med 67,3 og tøj og sko med 72,2.
Kødmarkedet har oplevet et fald på 4,6 point siden 2012, hvilket er det største årlige fald på alle markeder.
Den dårlige placering for kød skyldes ifølge Agnete Gersing især den lave tillid hos forbrugerne. Desuden er forbrugerne generelt utilfredse med markedets evne til at leve op til deres ønsker og forventninger.
"Kødmarkedet falder kraigt i den samlede vurdering, især fordi forbrugernes tillid er lav."
AGNETE GERSING, KONKURRENCE OG FORBRUGERSTYRELSEN
INDEKS OVER FORBRUGERTILLID
Scoren for dagligvarer:
79,5 Mælkeprodukter 78,3 Ikke-alkoholiske drikke 78,1 Alkoholiske drikke 76,3 Brød og pasta 73,3 Frugt & grøntsager 65,5 Kød Kilde: konkurrence- og forbrugerstyrelsen 201
KØDFORBRUGET
Kødmarkedet er et vigtigt marked for forbrugerne, da det udgør en relativt høj andel af udgifterne i et almindeligt husholdningsbudget, nemlig godt 3 pct.
Ifølge Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen skal den dårlige placering for kød ses i lyset af en række negative historier i pressen især i 2009 og 2012.
Det blev afsløret, at der blev solgt gammelt kød med nye datomærkninger, der blev fundet hestekød i en række andre kødprodukter, og en kontrolkampagne fra Fødevarestyrelsen afslørede, at danske slagtere blandede svinekød med halalmærket kød.
Kilde: konkurrence- og forbrugerstyrelsen 2014

Resten af indholdet 
er kun for medlemmer.

Prøv 4 uger gratis