Forbrugertilliden på vej fremad

Forbrugeroptimismen er vokset markant det seneste år, hvilket giver grund til at tro på en ny Black Friday-rekord

Dansk Erhvervs cheføkonom Steen Bocian Foto: Dansk Erhverv

Danmarks Statistik har netop offentliggjort tal for forbrugertilliden for november, der giver et aktuelt billede af danskernes forbrugsiver.

Her er forbrugertilliden for november 7,6 og dermed nærmest uændret i forhold til oktober, hvor indikatoren var 7,1. Indikatoren belyser befolkningens syn på den nuværende og fremtidige økonomiske situation.

“Stigningen fra oktober til november var ikke i sig selv imponerende, men niveauet for forbrugertilliden er højt, hvilket klart indikerer forbrugsfremgang. Det var særligt vurderingen af landets økonomiske situation, som steg frem oktober til november, mens vurderingen af familiens egen økonomiske situation faldt en smule. Det er dog værd at understrege, at forbrugertilliden på alle parametre ligger højt”, siger Steen Bocian, cheføkonom, Dansk Erhverv.

“November er rent forbrugsmæssigt blevet meget vigtig over de seneste år i takt med, at vi danskere har taget Black Friday shoppe traditionen til os. Black Friday er på kort til blevet årets største shoppedag og med det høje niveau for forbrugertilliden, så er der grund til at forvente, at omsætningen på årets Black Friday kommer til at sætte rekord. Til sammenligning var forbrugertilliden i november sidste år kun på 0,9 – dagens tal var som nævnt på 7,6. Så der er ingen tvivl om at vi forbrugere er blevet i væsentligt bedre humør over det seneste år”, påpeger Steen Bocian.