Forbrugertilliden på rette spor

Forbrugertilliden i marts gik en smule frem i forhold til februar. Det er tredje måned i træk, forbrugertilliden stiger

Danskernes forbrugertillid er stigende. Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand

Danskernes forbrugertillid steg i marts til 6,2 mod 4,8 i februar, viser nye tal fra Danmarks Statistik. Samtidig ligger niveauet i forbrugertilliden en anelse højere end de sidste seks måneders snit på 2,9.

Indikatoren belyser befolkningens syn på den nuværende og fremtidige økonomiske situation, og det er tredje måned i træk, forbrugertilliden går frem efter decembers dyk på minus 0,3.

– Med stigningen i forbrugertilliden i marts, så må vi konstatere, at vi efterhånden har lagt mismodet i slutningen af 2016 bag os – forbrugertilliden er på det højeste niveau siden august 2015, konstaterer cheføkonomi Steen Bocian fra Dansk Erhverv i en kommentar til Danmarks Statistiks offentliggørelse.

Økonomi i bedring
Samlet set vurderer forbrugerne, at deres økonomiske situation er bedre i dag end for et år siden. Her er indikatoren 3,1, der er meget tæt på det sidste halve års gennemsnit på 3,6.

Derudover vurderer forbrugerne, at Danmarks økonomiske situation er i fremgang i forhold til et år siden med en indikator på 9,6 sammenlignet med det sidste halve års niveau på 4,4.

Desuden ser forbrugerne også økonomisk lysere på fremtiden og forventer bedre samfundsøkonomi om et år i forhold til i dag med en indikator på 8,5 i marts imod 3,3 i februar.

Samtidig forventer danskerne, at deres privatøkonomi vil være bedre om et år i forhold til i dag. Her er indikatoren nu oppe på 15,3 mod et snit det seneste halve år på 12,2.

– Den positive forbrugertilliden skal ses i lyset af, at både beskæftigelsen og huspriserne stiger i hele landet – og da reallønsvæksten de seneste år samtidig har været høj, så har vi danskere både penge at bruge af, og økonomisk tryghed til at bruge dem, udtaler Steen Bocian.

DEL
Forrige artikelMeny åbner første nybyggede butik i Jylland
Næste artikelStørre opbakning til etisk handel
Søren Tougaard
Uddannet journalist fra DJH i 2005. Har herefter blandt andet mandsopdækket detailverdenen for Retail Institute Scandinavia og senest arbejdet som selvstændig journalist og kommunikationsrådgiver med fokus på detail, fødevarer og energi. Skriver nyheder, dybde og reportager.