Forbrugernes besøg i dagligvarebutikker daler

Økonomisk fremgang har ikke fået danskerne til at handle flere dagligvarer i 2017. Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand

Danskerne foretager færre indkøbsture efter dagligvarer i dag, end vi gjorde for fire år siden. Det viser en ny undersøgelse, som Kantar Gallup og GfK Consumerscan har lavet for Landbrug & Fødevarer.

Undersøgelsen viser, at danskerne i dag handler syv gange mindre om året, end de gjorde for fire år siden.

I 2012 købte den gennemsnitlige dansker ind 189 gange på et år ifølge tal fra GfK Consumerscan. Det tal er i dag faldet til 182 gange om året svarende til 3,5 gange om ugen for den typiske dansker.

Generelt har der været en faldende tendens i indkøbsfrekvensen de senere år.

Større krav til dagligvarebutikkerne
Det stiller store krav til butikkerne, der nu skal være endnu mere opmærksomme på forbrugerne, mener Marianne Gregersen, der er forbrugerøkonom hos Landbrug & Fødevarer.

”Det er vigtigere end nogensinde før at møde forbrugeren med præcis det udvalg og de kvalitetsfødevarer, de efterspørger. For når danskerne ændrer deres indkøbsvaner på den måde, de gør, og f.eks. køber sjældnere ind, skal både detailhandlen og hele fødevaresektoren arbejde endnu hårdere på fortsat at sikre forbrugerne et spændende og indbydende udvalg af fødevarer i købsøjeblikket.”

Undersøgelsen viser også, at langt størstedelen af forbrugerne, hele 76 pct. af danskerne, planlægger deres indkøb på forhånd.

Det gælder især for indkøb til aftensmaden.

”Man kan lidt populært sige, at indkøbet allerede begynder hjemme hos forbrugerne, når de forbereder ugens madplan, eller når de sidder og skriver på indkøbslisten,” siger Marianne Gregersen.