Forbrugere returnerer 1,2 mio. plastiklåg

Indsamlingen af plastiklåg fra Arlas mælkekartoner overgår alle forventninger og slår rekord med 1,2 mio. styk

Indsamlingen af plastiklåg slår alle rekorder. Foto: Arla Foods

Arla Øko og Bilkas samarbejde om at indsamle plastiklåg fra Arlas mælkekartoner til genanvendelse er igen en succes. Faktisk så succesfuld, at indsamlingen i 2017 slår alle tidligere rekorder. Danskerne har nemlig indsamlet intet mindre end 1,2 mio. plastiklåg fra mælkekartoner.

Det er mere end en fordobling i forhold til sidste år, hvor 483.000 låg blev indsamlet rundt omkring i landets 18 Bilka-hypermarkeder.

Ambitionen for 2017 lød på 500.000 låg, men de var allerede indsamlet efter knap fire måneder. Derfor igangsatte Arla Øko og Bilka endnu en indsamlingskampagne i maj, der løb indtil 30. november 2017.

Resultatet imponerer initiativtagerne, der med kampagnen blandt andet ønsker at inspirere forbrugerne til at sortere affald:

”For tredje år i træk imponerer danskerne os. Vi havde ikke drømt om, at vi i år skulle modtage over én million plastiklåg. Vi er rigtig glade for, at danskerne har fået øjnene op for Bilka som et sted, hvor man både kan købe ind, men også komme af med noget af sit affald igen,” siger marketingchef i Bilka, Alice Monberg.

Forbrugerne løfter indsatsen 
Arla arbejder løbende på at mindske virksomhedens miljøbelastning. Med forbrugernes store hjælp kan Jakob Knudsen, landedirektør for Arla Danmark, se tilbage på et år, der gavner både miljø og forretning.

”Vi har fokus på at reducere spild og genbruge plastikken fra vores emballage. Vores plastiklåg er lavet af bioplast, og kan genbruges til f.eks. fremstilling af vores grønne mælkekasser. Men det kræver, at forbrugerne returnerer plastiklågene, så plastikken ikke ender på forbrændingen. Det har danskere over hele landet bevist, at de i den grad er villige til. Og det vi sætter stor pris på i Arla”, siger Jakob Knudsen.

DEL
Forrige artikelHakket plantefars er populær
Næste artikelDanskerne vil nethandle endnu mere i 2018
Søren Tougaard
Uddannet journalist fra DJH i 2005. Har herefter blandt andet mandsopdækket detailverdenen for Retail Institute Scandinavia og senest arbejdet som selvstændig journalist og kommunikationsrådgiver med fokus på detail, fødevarer og energi. Skriver nyheder, dybde og reportager.