Forbrugere: Miljømærker på hylderne signalerer ansvar

Hver tredje dansker, der kender miljømærkerne, vil gerne handle i et supermarked, der har miljømærkede varer

Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand Kiwi-kæden er med 11 svanemærkede butikker den danske dagligvarekæde, der er længst med at muiljømærke hele butikker.

Halvdelen af de danskere, der kender Svanemærket eller EU-Blomsten, mener, at et supermarked med et stort udvalg af miljømærkede varer tager ansvar for det omgivende samfund.

Det viser en ny undersøgelse, som YouGov har foretaget for Miljømærkning Danmark.

35 pct. af de danskere, der kender et af de to miljømærker, mener, at supermarkedet hjælper dem med at træffe trygge valg, og 30 pct. siger, at de gerne vil handle i et supermarked, der har de to mærker på hylderne.

– Detailhandlens udbud af produkter hænger sammen med forbrugernes valg af produkter. For når man som forbruger handler, er ens valg styret af det udvalg, der er på butikkernes hylder. På den måde er det naturligt, at forbrugerne oplever, at supermarkedet tager ansvar for det omgivende samfund, når det tilbyder varer, der er gode for både miljø og mennesker, siger Marin Fabiansen, direktør i Miljømærkning Danmark.

I næste uge lancerer Miljømærkning Danmark kampagnen ”Dit valg i dag betyder alverden i morgen”, som 12 af landets detailkæder bakker op om. Kampagnen skal bl.a. øge danskernes kendskab til de mange varegrupper med miljømærket udbud.

DEL
Forrige artikelNår ”skandaler” bliver hverdag…
Næste artikelRoyal Greenland med nyt topresultat
Helle-Karin Helstrand
Er uddannet på Danmarks Journalisthøjskole i 2000 og har stort set siden været tilknyttet Dansk Handelsblad. Har i perioder også arbejdet freelance på en lang række magasiner og fagblade. Skriver nyheder, reportager og redigerer avisens navnestof. Tager billeder og mindre videoer.