Forbrugere gør op med “gode” og “dårlige” fødevarer

Undersøgelsen kom nemlig frem til, at danskernes kost er blevet federe og at de fl este spiser for meget mættet fedt. Jeg skal som forbrugerøkonom ikke gøre mig klog på videnskaben bag mættet fedt. Jeg interesserer mig imidlertid for forbrugernes adfærd og holdninger og hvordan de har ændret sig.
Udviklingen er, efter min mening et udtryk for, at forbrugerne i stigende grad gør op med spørgsmålet om "de gode" og "de dårlige" fødevarer.
Fedt og kulhydrater har længe haft et dårligt image hos forbrugerne. Forskerne er uenige, men seneste forskning kunne tyde på, at det mættede fedt ikke er så farligt som hidtil antaget. Efterhånden som der er kommet mere viden på området er indtrykket blevet mere nuanceret hos forbrugerne. Senest viser en ny undersøgelse, at hvor 51 pct. af danskerne var enige i udsagnet "man skal undgå fede fødevarer" i 2009, er dette tal faldet til 30 pct. i dag. Udviklingen tror jeg hænger sammen med, at forbrugerne er ved at få en mere nuanceret indstilling til udvalgte næringsstoffers betydning for kosten.
Dette opgør er også en global trend. Tal fra Innovadatabasen viser eksempelvis, at der har været en stigning i produktlanceringen af fødevarer, som anprises på hvilken type fedt, de bidrager med. Ligeledes har der været en stor stigning i produktlanceringer globalt, med fødevarer der indeholder smør. For kulhydraternes vedkommende har der været en stigning i produktlanceringer med anprisning af typen af korn, f.eks. fuldkorn.
Dette er et udtryk for, at fødevareproducenter imødekommer forbrugernes nu mere nuancerede indstilling til fødevarer - at de ikke er enten gode eller dårlige. Der er fl ere aspekter, der er med til at drive denne globale trend frem. Plantebaserede olier opfattes i stigende grad som gode og nødvendige fremfor blot at være fedende.
Smør opleves i stigende grad som et godt og naturligt produkt. Tilsat sukker bliver oftere erstattet med naturligt forekommende sukker eller frugt juice.
Meget tyder på, at disse globale forbrugertendenser også optræder herhjemme.
F.eks. nævner forbrugere, der vælger de federe mejeriprodukter, at de opfatter dem som mere naturlige.
Der er selvklart rigtig mange forbrugere, der er glade for de magre mejeriprodukter og vælger dem som en del af en fedtfattig og sund livsstil.
Men de forskellige holdninger indikerer, at man i visse situationer tillader sig selv federe og bedre smagsoplevelser - i mindre mængder.
Det er måske et udtryk for, at nydelsen er kommet mere i fokus end tidligere. At forbrugerne bevæger sig lidt væk fra at fødevarer er enten gode og dårlige, og i stedet i stigende grad fokuserer på at nyde maden, er godt nyt for fødevareproducenter og dagligvarebutikker.
De har nemlig et fælles ønske om at give forbrugerne ikke kun sunde, men også nydelsesrige fødevarer.
Marianne Gregersen er forbrugerøkonom.

Resten af indholdet 
er kun for medlemmer.

Prøv 4 uger gratis