Forbrugere foretrækker Rema 1000

Ca. 21 pct. af forbrugerne foretrækker at gøre deres næste dagligvareindkøb i en Rema 1000

Rema 1000 ligger i den absolutte top, når det gælder forbrugernes bedømmelser af Rema 1000 som brand.

Men selv om Rema 1000 nærmest år efter år ligger ca. 1 mia. kr. til omsætningen, har kæden et stort potentiale for at tiltrække endnu flere kunder.

Det viser en forbrugerundersøgelse fra det københavnske reklamebureau Marketsquare.

I alt medvirker 2.212 respondenter mellem 18 og 70 år i forbrugeranalysen Marketsquare Shopper Insights 2017.

I undersøgelsen svarer 16 pct. af de adspurgte, at det sidste sted, de købte dagligvarer, var hos Netto. Det er marginalt foran Rema 1000, hvor 15 pct. købte dagligvarer sidst.

Anderledes markant bliver forskellen på de to kæder, når forbrugerne bliver bedt om at svare på, hvor de foretrækker at gøre deres næste dagligvareindkøb.

Således angiver ca. 21 pct. af de adspurgte, at de foretrækker Rema 1000, mens ca. 13 pct. peger på Netto.

– De senere år har Rema 1000 stået rigtig stærkt i undersøgelsen. Det er et udtryk for, at de er ved at opbygge en stærk position i danskernes bevidsthed. Og når vi måler på bedste indkøbsoplevelse, performer Rema 1000 også rigtig flot, fortæller Jens Thrane-Møller, adm. direktør hos Marketsquare.

Stort Rema-potentiale
Jens Thrane-Møller understreger, at der er stor forskel på, hvor forbrugerne foretrækker at gøre deres næste dagligvareindkøb, og hvor de så rent faktisk køber ind.

Alligevel ser han undersøgelsens resultat som et vink til Netto om, at de bliver presset fra flere sider.

– Det er et tegn på, at der er en anden konkurrencesituation på markedet i dag. Netto har været et meget stærkt koncept over en årrække, og har stadig et stærkt koncept, men de bliver dels udfordret af moderne discount som Rema 1000 og dels fra high-end supermarkeder som f.eks. Meny, siger Jens Thrane-Møller.

Hos Rema 1000 vækker forbrugerundersøgelsen – ikke overraskende – glæde hos salgsdirektør Mads Nysted.

– Tallene bekræfter os i, at vi fortsat har et stort potentiale, som vi lige nu arbejder ydmygt på at indfri. I næste uge når vi milepælen 300 butikker, og så har vi de 400 butikker i sigte. Tallene viser, at der er potentiale for mindst 100 Rema 1000 butikker mere. Og det bekræfter os i, at der både er potentiale til at løfte omsætningen i eksisterende butikker og plads til at udbrede Rema 1000-konceptet til områder af landet, hvor vi endnu ikke er tilstrækkeligt repræsenteret, siger Mads Nysted.