Forbrugere flokkes om plantefars

Målsætningen om, at Naturli’s plantefars kan tage fem pct. af markedet for hakket oksekød inden for fem år, kan indfries hurtigere, siger direktør

Den store interesse for plantefarsen Naturli’ Hakket overgår alle forventninger. Foto: Naturli' Foods

Få nye fødevareprodukter har fået lige så meget medieomtale og opmærksomhed, som tilfældet har været med plantefarsen Naturli’ Hakket, som den aarhusianske fødevarevirksomhed Naturli’ Foods lancerede i Dansk Supermarkeds 613 danske butikker den 2. januar.

Naturli’Foods blev etableret i 1998 og er især kendt for deres plantebaserede alternativer til mejeriprodukter i form af blandt andet ris-, soyadrikke og smør.

Nu er fødevarevirksomheden, der er ejet af Dragsbæk, et selskab under Orkla Foods Danmark, blandt mange forbrugere først og fremmest blevet kendt for at have lanceret et alternativ til hakket oksekød, som hver dansker i snit spiser 7,2 kg af om året.

Naturli’ Hakket består af en 100 pct. plantebaseret fars, der indeholder soja, hvede, kokosolie, mandler, Karl Johan-svampe, tomater og rødbedefarve.

– Vi ved, at rigtig mange ønsker at sætte gaflen i planter frem for kød, men mange vil ikke gå på kompromis med smagen og undvære retter som lasagne eller hakkebøf, som de er vant til at spise. Derfor har smagen og anvendelsesmulighederne haft topprioritet, og så skal det plantebaserede “kød” være lige ved hånden og til at betale, sagde Henrik Lund, direktør hos Naturli’ Foods, i forbindelse med nyheden om, at Naturli’ Hakket ville lande i kølediskene i Føtex, Bilka og Netto fra årsskiftet.

Overstiger forventninger
25 kr. for 400 gram lød prisen på i forbindelse med lanceringen, og den er således konkurrencedygtig i forhold til prisen på en pakket hakket oksekød.

Hverken hos Dansk Supermarked Group eller Naturli Foods har man efter lanceringen ønsket at oplyse, hvor store mængder hakket plantefars, der er solgt i Danmark, men salget er gået endda meget stærkt.

Hos Dansk Supermarked bekræfter indkøbschef Christian Toft, at den solgte mængde i ton er tocifret, og at salget har rundet en mio. kr. i omsætning de første to uger.

– Vi har lige siden lancering øget mængderne dag for dag, og det vil vi fortsætte med, fordi potentialet er så stort, som det er. Vi mærker fortsat en meget stor interesse fra danskerne, som har taget enormt godt imod produktet på tværs af hele landet. Men vi er samtidig også glade for, at tilbagemeldingerne er så gode, som de har været. Vi oplever udelukkende, at de, der prøver det, er glade for smagen og produktet, siger Christian Toft.

Hos Naturli’ Foods er direktør Henrik Lund også begejstret.

– Den forventning, vi i samarbejde med Dansk Supermarked lagde til volumen per måned, bliver indfriet på ugebasis, så jeg er ikke i tvivl om, at vi kan indfri vores målsætning om at tage fem pct. af markedet for hakket kød endnu hurtigere. Vi har ikke kunnet følge med efterspørgslen. Der er en meget, meget stor interesse for produktet, siger Henrik Lund.

Flere produkter på vej
Derfor har Naturli’ Foods også været nødt til at få fat i mere produktionsudstyr og kører produktionen i flere skift for at følge med forbrugerinteressen i Føtex, Bilka og Netto.

Henrik Lund fortæller, at konceptet “Hakket” er låst i en tidsbegræset periode af Dansk Supermarked og derfor ikke ville kunne finde vej til andre danske kæder lige nu, men derfor kan flere forbrugere alligevel stifte bekendtskab med plantefarsen udenfor Dansk Supermarkeds butikker.

– Vi har muligheden for at lave convenienceprodukter, hvor vi benytter råvaren i andre produkter, som vi kan lægge i butikkernes køddiske, så vi håber, at få nogle af vores produkter ud til andre kæder, siger Henrik Lund.

Hvor der er salg og vækst, er der som regel også andre producenter på vej, men Henrik Lund er ikke bange for konkurrencen.

– Vi vil være first mover. Vores vision er at tage de plantebaserede fødevarer til næste niveau. Så vi er i gang med at kigge på en version 2.0 og i gang med at se på udviklingen af interessante convenienceprodukter, fortæller Henrik Lund.

Han fortæller, at der har været interesse for plantefarsen fra mere eller mindre hele verden både indenfor detail, foodservice og restauranter, og ifølge Henrik Lund er der flere gode grunde til den voldsomme interesse fra nær og fjern.

– Mere end 50 pct. af de danske forbrugere fortæller, at de ønsker at spise mindre kød. Vi har brugt lang tid på produktudviklingen og været helt nede i detaljen i produktet, så det kan matche hakket oksekød, når det kommer til konsistens og fornemmelse. Vi er ikke gået efter et produkt, der smager som hakket oksekød, men vi er udelukkende gået efter kødets egenskaber og skabt et produkt med en umani-smag, som du kan stege og gennemstege, som du vil. Og så bibeholder plantefarsen den samme størrelse igennem hele tilberedningen, siger Henrik Lund.

DEL
Forrige artikelCoops topduo varmer op til valg
Næste artikelOverskudsmad slår alle rekorder
Søren Tougaard
Uddannet journalist fra DJH i 2005. Har herefter blandt andet mandsopdækket detailverdenen for Retail Institute Scandinavia og senest arbejdet som selvstændig journalist og kommunikationsrådgiver med fokus på detail, fødevarer og energi. Skriver nyheder, dybde og reportager.