Forbrugere efterspørger dagligvarer og måltider fra nettet

Cirka en tredjedel af de danske forbrugere køber dagligvarer og måltidskasser online, viser ny undersøgelse fra FDIH

32 pct. af danskerne køber dagligvarer eller måltidskasser over nettet, viser ny undersøgelse fra FDIH. Foto: Aarstiderne

FDIH har taget temperaturen på, hvor mange danskere der køber dagligvarer og måltidskasser online. Og blandt 1.204 forbrugere beretter 32 pct., at de har foretaget indkøb af abonnementskasser og/eller dagligvarer via nettet.

Heraf har 7 pct. købt dagligvarer eller måltidskasser mindst én gang indenfor den seneste uge, mens henholdsvis 4 og 5 pct. har købt online cirka hver 14 dag eller en gang om måneden.

Cirka hver sjette forbruger beretter, at de foretager onlineindkøb af dagligvarer og måltidkasser sjældnere end en gang om måneden, mens to ud af tre danskere aldrig køber dagligvarer eller måltider online.

– Dagligvaremarkedet er enormt, så det er ganske interessant, at 7 pct. af forbrugerne handler dagligvarer på nettet mindst én gang om ugen. Det vil for mange betyde, at nettet er deres primære dagligvarebutik, forklarer kommunikationschef i FDIH Henrik Theil.

Store vækstforventninger 
Ifølge FDIHs undersøgelse handler forbrugerne deres dagligvarer på nettet, fordi det er nemt og bekvemt.

Således svarer 51 pct. af 126 forbrugere, at de handler dagligvarer på nettet, fordi de kan få leveret varerne direkte til døren, mens 40 pct. angiver, at de kan handle ind, når de har tid. 33 pct. svarer, at de sparer tid ved at handle online.

Undersøgelsen viser desuden, at der er grund til store vækstdrømme blandt de virksomheder, der sælger dagligvarer og måltidskasser online.

Her angiver ca. halvdelen (51 pct.) af de forbrugere, der i forvejen køber dagligvarer over nettet, at de forventer at købe mere eller meget mere over nettet i det kommende år. Hos de forbrugere, der ynder at købe måltidskasser online, svarer 31 pct., at de forventer at købe endnu flere måltidkasser fremover.

– Nå vi sammenholder det med, at det særligt er de unge og børnefamilierne, der har taget de digitale indkøbsvaner til sig, så understreger det, at potentialet er stort, og at markedet vil vokse yderligere, siger Henrik Theil.

Skal den digitale dagligvarehandel tage det store kvanteskridt fremad, er det dog også vigtigt, at branchen formår at punktere nogle af de myter, der holder forbrugerne tilbage fra at købe dagligvarer over nettet, understreger FDIH’s kommunikationschef.

F.eks. peger cirka 500 af de forbrugere, der aldrig foretager onlinekøb af dagligvarer, at en væsentlig årsag hertil er, at de ikke selv kan se og mærke varernes kvalitet og friskhed inden køb.

Og det er en barriere, der står i stærk kontrast til, at kun 3,6 pct. af forbrugerne, der handler dagligvarer online, har haft en dårlig oplevelse, påpeger Henrik Theil.