Fokus på pris gav øko-rekord

Coop har i år stukket sin egen rekord med salg af økologiske varer i oktober - eller Øktober, som koncernen kalder kampagnen

Fotoillustration: Ulrik Samsøe Figen

Sidste år i oktober skabte en forside på Samvirke ekstra fokus Coops økologi-kampagne, Øktober, hvilket var med til at skabe et rekordhøjt salg af økologi.

Forsiden handlende sammen med en artikel i magasinet om konventionelt landbrug og pesticider kontra økologien, hvilket både skabte røre i baglandet og en stor dækning af medierne.

Omdiskuteret kampagne sætter skub i Coops øko-salg

I år har Coop kommunikeret prisnedsættelser på økologiske varer og sat endnu en rekord.

Sidste år var kampagnen hjulpet godt på vej af stor medieomtale og en intern konkurrence i butikkerne. I år har vores primære fokus været at sætte priserne ned og vise det store sortiment. Salget i Øktober viser, at kunderne kvitterer positivt, når vi fjerner nogle af de barrierer, der kan være for at vælge økologi. Så vi betragter helt klart kampagnen som en succes, siger Thomas Roland, CSR-chef i Coop.

Prisnedsættelserne forbliver efter kampagnens afslutning, lover Coop.

I det kommende år fortsætter Coop et højt aktivitetsniveau for økologien, hvor målet er, at nå en andel af det samlede dagligvaresalg på 16 procent i 2020. I dag er det 13 procent. I 2014 var det otte procent.

Øktober er lanceret i samarbejde med Danmarks Naturfredningsforening.